Varga Judit átadta Szolnokon a nyolcadik magyar áldozatsegítő központot
2021.09.07. 10:30
Hétfőn Varga Judit átadta a szolnoki áldozatsegítő központot, amely a nyolcadik ilyen intézmény az országban.
Az igazságügyi miniszter a rádióműsorban célnak nevezte, hogy 2024-ig minden megyeszékhelyen legyen egy fizikailag is elérhető központ, egyúttal jelezte, hogy ezek mellett már évek óta folyamatosan működik – napi 24 órában, a hét minden napján hívható – áldozatsegítő vonal, amelynek száma 06-80-225-225.
Az áldozatsegítő központok a hozzájuk fordulókat a bürokratikus légkörtől eltérő, sokkal barátibb, családiasabb, emberségesebb környezetben fogadják, nem egy hivatali közegben találja magát az oda betérő áldozat – hangsúlyozta a miniszter.
Varga Judit közölte: egy több mint egy éve elfogadott jogszabály-módosításnak köszönhetően bevezették Magyarországon az áldozatok közvetlen megszólítását célzó, opt-out rendszerként emlegetett elérési mechanizmust. Ennek értelmében a személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatait – amennyiben adataik továbbításához a rendőrségen hozzájárultak – közvetlenül az áldozatsegítő szolgálat keresi meg, és ajánlja fel nekik a segítséget. Az átállás óta – az általánosságban csökkenő bűnügyi adatok mellett – javult az elérés hatékonysága – mondta.
Terveik között szerepel, hogy a személy elleniek mellett más bűncselekményekre is kiterjesszék ezt a rendszert.
Az igazságügyi miniszter szólt arról, hogy tavaly egy országos kommunikációs kampányt is indítottak, amelynek során az áldozatok minél szélesebb körű informálása céljából létrejött a vansegitseg.hu portál, továbbá Áldozatsegítő Központ néven Facebook-oldal is működik. Közismert színészek bevonásával, Hétköznapi történetek címmel podcastsorozat indult, amelyben tipikus áldozati helyzeteket dolgoznak fel húsz-harminc perces videókban, majd szakértővel elemzik az adott szituációt. Ezt már a Nemzeti Közszolgálati Egyetem is használja rendőrök képzése során – jegyezte meg a tárcavezető.
Egyre több ember tud arról, hogy van segítség – mondta Varga Judit, hozzátéve: a telefonvonalon évi 11-12 ezer hívás érkezik be, az áldozatsegítő központokban dolgozók pedig évente 2–4 ezer közötti esetszámot dolgoznak fel.
Kiemelte: a kormányhivatalok már nagyon sokféle szolgáltatást nyújtanak, ami szintén ennek a rendszernek a része, az áldozatsegítő központokban emberséges, az adott szituációnak megfelelő lelki segítséget kaphatnak a hozzájuk fordulók.