Tarlós tovább tisztítaná Budapest levegõjét
2018.03.02. 09:00
Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, Németország több városában is azt tervezik, hogy kitiltják a dízelautókat, ugyanis azok nagymértékben hozzájárulnak a légszennyezettséghez.
Középtávon elképzelhető és indokolt Budapesten is egy ilyen tervezet a főpolgármester szerint, aki elmondta, hogy figyelmeztetni kell az autósokat, gondolják át, ha a dízelautó vásárlását tervezik.
A jogszabályok miatt az elkövetkezendő öt évben a dízelautók belvárosból való kitiltása még biztos, hogy nem lesz bevezetve. Tarlós István szerint már tervben van a korlátozás, azonban azt nem lehet egyik napról a másikra bevezetni, elmondása szerint fel kell készíteni a lakosságot, vállalkozókat és jogszabályokat kell alkotni.
A Blikk megkereste Aradszki Andrást, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium energetikai államtitkárát, aki úgy fogalmazott, hogy a kormány hosszú távon támogatja az elképzelést.
Mire megszületik a döntés, addigra már ez nem okozhat problémát, mert egyre több lesz az elektromos autó. Ma még a fővárosi buszok többsége 10-15 éves dízelmotorokkal működik"
– mondta az államtitkár.
A Levegő Munkacsoport is támogatja a tervet. Vargha Márton, a csoport projektvezetője szerint szükség van a dízelautók kitiltására, ugyanis ezek az autók sokkal inkább szennyezik a levegőt, mint a benzines társaik.
A dízel kipufogógázában nitrogén-oxid-vegyületek vannak, ami miatt évente több mint 100 ezer ember hal meg világszerte idő előtt"
– fogalmazott.
A dízelek azért váltak népszerűvé Magyarországon is, mert évtizedekig feleannyiba került a gázolaj, a dízelmotor ráadásul még kevesebbet is fogyaszt.
Jelenleg a kétféle üzemanyag ára hasonló, így a dízel veszített vonzerejéből. Hogy kinek éri meg még így is ezt választani, az attól függ, ki mennyit autózik. Aki sokat megy, akár évi 30 ezer kilométert, az még mindig a dízellel jár jobban, mert hosszabb a motor élettartama. Városi közlekedésben ez már nem lesz így. Ha pedig szervizbe kell vinni, a dízeles autó javítása sokkal többe kerül, mint a benzinesé"
– vélekedett Kovács Attila vezetéstechnikai instruktor.
Laboratóriumi tesztek rámutattak, hogy egy dízelautó másfélszer annyi nitrogén-oxidot bocsáthat ki az utakon, mint a tesztek alatt.
A kipufogógázban lévő vegyület miatt világszerte évente 108 ezren halnak meg idő előtt, 2040-ben már 183 600 halálesetet okoz majd a nitrogén-oxid. A nitrogén-oxid egyébként a talajközeli ózon előanyaga, amely erős napsugárzás hatására kémiai reakciót indít el, és így ózon keletkezik. Az oxidok miatt több lesz a levegőben szálló por is.