Tarlós István útépítési programot indít az összes budapesti földút leaszfaltozására
2019.02.22. 14:44
Szilárd útburkolattal látják el az összes budapesti földutat egy négyéves útépítési program keretében, amelynek első körében tizenhárom kerületet érintően 8,3 milliárd forintot fordítanak az aszfaltozásra – jelentette be Tarlós István. A budapesti főpolgármester emellett még repülészárlat elrendelését is kezdeményezi az éjfél és reggel öt óra közötti időszakra a Liszt Ferenc repülőtér környékén lakók nyugalma biztosítása érdekében.
A budapesti földutak leaszfaltozásával összefüggésben Tarlós István azt mondta, hogy az ő főpolgármesteri támogatásával, a fideszes polgármesterek kezdeményezésére kormányzati finanszírozással valósul meg a jelentős fővárosi útépítési program.
Jelenleg Budapesten még 225 kilométer földút van, és a program első fázisában ennek húsz százalékát burkolják le – közölte a főpolgármester, aki elmondta azt is, hogy első körben 181 földutat 41-42 kilométer hosszúságban látnak el szilárd burkolattal. A fővárosi földutak jelenleg még a budapesti úthálózat több mint öt százalékát teszik ki – mutatott rá.
Támogatást nyert 13, köztük négy ellenzéki kerület. A két legnagyobb támogatást most a XVIII. és a XXI. kerület kapta.
A Liszt Ferenc repülőtér zajterhelése ügyében pedig a főpolgármester megerősítette, hogy a Liszt Ferenc repülőtéren éjszaka – éjfél és hajnali öt óra között – repülészárlat elrendelését javasolja, a repülőtér környékén lakók éjszakai nyugalmának a biztosítása érdekében.
A repülőgép-forgalom jelentette zajterheléssel összefüggésben Tarlós István arról is beszélt, hogy az éjszakai repülési tilalom mellett szerinte a reptérnek még változtatnia kellene a zajmérés módszerén, és az önkormányzatnak a Közlekedési Hatóságra kellene bíznia zajszint ellenőrzését.
Emellett az is felmerült, hogy a Liszt Ferenc repülőtérre érkező repülőgépek repülési útvonalán is változtatni kellene a környéken lakók napközbeni zajtehercsökkentése érdekében, mégpedig úgy, hogy a légi folyosót Vecsés felé kellene elmozdítani.
Tarlós István megemlítette, hogy a közfejlesztési tanács csütörtöki ülésén tárgyaltak a kérdésről, az illetékes államtitkárnak előadták a zajcsökkentéssel kapcsolatost javaslatokat, amelyeket nem tartottak kivitelezhetetleneknek. A főpolgármester szerint hosszú távon úgy lehetne igazán megoldani a repülőtér zajterhelési problémáját, hogyha a teherforgalmat, valamint a fapados légitársaságok repülőgépeit kisebb, esetleg Budapesttől távolabb levő repülőterekre irányítanák.
Tarlós István a szokásos pénteki sajtótájékoztatóján a Fővárosi Közgyűlés által szerdán elfogadott 2019-es költségvetésről szólva azt hangsúlyozta, hogy a főváros idei büdzséje egyensúlyban van. A büdzsé bevételi és kiadási főösszege 386 milliárd forint. A kiadási oldalon 242 milliárd forint a működési kiadás, az úgynevezett felhalmozási kiadás pedig, amely a fejlesztési forrásokat takarja, 137 milliárd forint. A hiányzó 6-7 milliárd forint tőketörlesztés, amelynek visszafizetését a 3-as metró szerelvényeinek már befejezett felújítása miatt kell elkezdeni. A főváros idei direkt bevétele 266 milliárd forint, s ebből úgy tűnik, mintha nagy hiány lenne a költségvetésben, ám ehhez hozzá kell adni az önkormányzat birtokában lévő értékpapírokat és a korábbi jelentős pénzmaradványt. A maradék 66 milliárd forintos tételt egy évek óta rendelkezésre álló, az Európai Beruházási Bank hitelkeretéből bármikor lehívható forrásból finanszírozzák, és azt kizárólag fejlesztésre lehet fordítani.
A fővárosi politikus arról is beszélt, hogy a költségvetésnél nem vettek figyelembe olyan tételeket, amelyek "több mint valószínű", hogy a főváros rendelkezésére állnak majd. Csodálkozva említette, hogy a baloldali ellenzék a költségvetési vitában csak "orbánozott, főpolgármesterezett", de meghökkentő módon egyetlen érdemi, konstruktív módosító javaslatot sem volt képes benyújtani.