Kiszivárgott a szakvélemény: a Hableány nem tehetett a katasztrófáról
2019.10.04. 10:20
Kiszivárgott a nautikai szakvélemény, mely rendet tesz a fejekben. A 168 Óra birtokába jutott szakvélemény szerint ha a Hableány fedélzetén lett volna még egy matróz, az sem menthette volna meg őket. Hiszen a plusz egy matróz sem tudta volna ellensúlyozni az úgynevezett orrsugárkormány hiányát, amelynek amúgy a kikötésnél van szerepe. Ilyen szerkezet nem volt a Hableányon, de ez nem is kötelező.
A jogszabályok alapján nem egyértelmű, hogy kötelező lett volna a 3 fős személyzet a május 29-én elsüllyedt Hableány sétahajó fedélzetén, de a plusz egy ember hiánya nincs ok-okozati összefüggésben a katasztrófával
– olvasható.
Mint ismert, a Hableányt május 29-én este kilenc után nem sokkal borította fel a Viking Sigyn nevű hajó, melynek ukrán kapitánya minden bizonnyal nem figyelt oda. Jurij C. jelenleg is előzetesben van. A katasztrófát heten élték túl 25 dél-koreai turista és a legénység két magyar tagja életét vesztette, egy dél-koreait továbbra is eltűntként tartanak számon és keresik.
A radar nem kötelező műszaki felszerelés az ilyen utasszállító hajókon
– fogalmazott Borbély Zoltán, a Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. egyik jogi képviselője.
A mostani szakvélemény rámutatott, hogy a látótávolság meghaladta az ezer métert, nem voltak korlátozottak a látási viszonyok, így nem volt kötelező a radar, de utóbbi ugyancsak nincs ok-okozati összefüggésben a bekövetkezett hajóbalesettel. A Hableány vezetőjének nem róható fel, hogy nem látott körbe a hajón található kéménytől és a hátsó fedélzeti ponyvától, hiszen ezek a hajó kötelező tartozékai – áll a szakvéleményben.
A Viking Sigyn ukrán kapitánya nem látta az előtte haladó magyar hajót, erre egyértelmű bizonyíték, hogy olyan üzeneteket találtak telefonjában – melyeket amúgy megpróbált kitörölni –, hogy „nem láttam”, „nem vettem észre”. A hatóságoknak egyelőre még nem sikerült visszanyerniük a kapitány által törölt összes üzenetet, de a helyreállított adatokból további új információk várhatók. Borbély Zoltán szerint a sajtóban korábban megjelentekkel ellentétben a Hableány üzemképes volt, minden működési engedéllyel rendelkezett.