Karácsony harcban az autós társadalommal
2020.06.25. 13:20
Karácsony Gergely kezdeményezésére április vége óta Budapest egyik legforgalmasabb útvonalán ideiglenes kerékpársávokat alakítottak ki, ezzel jelentősen leszűkítve az autósok mozgásterét. A lépést sokan bírálták, volt aki a kivitelezést ily módon életveszélyesek minősítette. A Világgazdaság egyik cikkéből az is kiderül, hogy például a nagykörúti biciklisáv kialakítása totális bukás, fővárosi kezdeményezés egyelőre nem eredményezett áttörést a két keréken közlekedők körében.
Legutóbb talán egy nem várt helyről kapott kemény kritikát a fővárosi vezetés. A Magyar Autóklub az Autósélet című lapjában kiindulópontként arról tájékoztatja az autós társadalmat, hogy a szervezet szerint a személygépkocsi zárt belső tere nyújtja a legjobb védelmet a fertőzés ellen. A veszélyhelyzetre hivatkozás tehát szerintük nem megfelelő indok a gépjármű-közlekedés visszaszorítására. Sőt ellenkezőleg, az Autóklub véleménye alapján eleve hibás az alapvetés, mivel a biciklisek fertőzésveszélye fokozottabbnak tekinthető, mint a gyalogosoké vagy akár az autóban közlekedőké.
Elmondásuk szerint a „kijelölt kerékpársávokkal szűkített útfelületek közlekedésbiztonsági szempontból is erősen kifogásolhatóak.” Megítélésük szerint az ideiglenes jelleggel, de a véglegesítés szándékával megtervezett kerékpáros úthálózat fejlesztési tervét hasznos lenne átgondolni, „mert a járvány elmúltával költséges beavatkozás lesz a visszaállítás.”
Az autós érdekvédelmi szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy a korábban gépjármű-közlekedésre használt útfelület kerékpársávvá történő minősítésével az új táblák, felfestések és rendelkezések mindenkire nézve kötelezőek, és „aki az ezekben foglalt utasításokat megszegi, szabálysértést követ el, és ennek megfelelően büntetésre számíthat.”
Általában a kerékpársávon, nyitott kerékpársávon, kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton történő megállást szankcionálják, de az egyik biztosító társaság szerint helyszíni bírság kiszabására került sor kerékpársávon történő közlekedés miatt is.
Ráadásul az sem mellékes körülmény, hogy lökhárítók nyomaitól csíkos, elmozdult betontömbök, leesett dísztárcsák bizonyítják, sokan meglepődtek már az Üllői úti kerékpársáv azóta már eltávolított védelmi eszközeivel történő találkozás során. Akik viszont korábban szerencsétlenül jártak, azoknak jelentős anyagi kárral kellett szembesülniük.
A Pesti úti idősotthon kapcsán tapasztalt lélektelen főpolgármesteri hozzáállás után azonban jobban teszik, ha nem várnak bocsánatkérést Karácsonytól. Ő nem az a típus.