A „sorosozás” védelmében
2018.03.01. 10:58
A '80-as években a Coca-Cola piaci részesedése csökkenésnek indult. A szakembereik úgy gondolták, hogy a márka kicsit elöregedett, különösen az édesebb ízű és fiatalosabb hangulatú Pepsihez képest (New Generation). Így hát kitalálták, hogy megváltoztatják a Coca-Cola receptjét és 1985-ben piacra dobták a megújult ízű Coca-Colát a trendi „New Coke„ néven.
A New Coke minden idők legnagyobb bukásának bizonyult a Coca-Cola történetében. A Coca-Cola rengeteg hibát követett el. Például nem elemezték kellő alapossággal az értékesítési és márkaproblémát. A felületes elemzés természetesen felületes megoldásra vezetett: ész nélkül megpróbálták lemásolni a konkurenst, és ebbe a cég végül majdnem belebukott. 3 hónap múlva vissza kellett hozni az eredeti Coca-Colát és még évekig kellett küszködniük a márkát csaknem földig romboló New Coke-kal, mire 1992-ben végre ki tudták vezetni a piacról.
Ma, amikor elnézem az elbukott hódmezővásárhelyi polgármester-választásra adott némelyik konzervatív reakciót, úgy érzem, az amúgy jogos aggodalom elvette egyesek józan ítélőképességét. Ahelyett, hogy megpróbálnának higgadtan és alaposan értékelni, inkább vödörrel öntik be a kommunikációs térbe az összecsapott, felszínes magyarázatokat és a hasonlóan „alapos” megoldási javaslatokat.
Az egyik ilyen, hogy Hódmezővásárhelyen a Fidesz a túlzásba vitt „sorosozás„ miatt bukta el az időközi polgármester-választást. És hogy erre mi a bizonyíték? Leginkább az, hogy az ellenzék hónapok óta támadja a sorosozást, és ugyanez az ellenzék most a sorosozást jelöli meg a bukás egyik legfőbb okának.
Hónapok óta tart a Soros György felforgató tevékenységét végre nyíltan tárgyaló kampány, és persze ugyanennyi ideje tart a kampány ellenkampánya is, ami minden létező módon megpróbálja megsemmisíteni ezt a kommunikációt.
Vajon miért?
Már külön szitokszó is van rá: sorosozás. Alig van olyan ellenzéki publicisztika, ami ne próbálná valamilyen becsmérlő jelzővel illetni a Sorost pellengérre állító kampányt és leszólni azokat, akik hajlandóak elgondolkodni a kampány üzenetein.
Vajon miért?
Van bárki, aki komolyan gondolja, hogy az ellenzéknek a Soros-kampánnyal valamiféle elvi, erkölcsi vagy esztétikai problémája van? És nem az bajuk, hogy a kampány feltárja és közbeszéd tárgyává teszi a Soros-hálózat eddig háttérben folytatott, tökéletesen antidemokratikus, demokráciahekkelő tevékenységét és ezzel komoly csapást mér a Sorostól anyagilag függő ellenzéki politikusok hitelességére?
Ha ez a Soros-kampány valóban olyan kontraproduktív, mint amilyennek mondják, akkor az ellenzéknek nem a kampány leállítását, hanem a folytatását, sőt, annak további erősítését kellene forszíroznia. Mert hát ugye ez a Fidesz bukásához vezet.
Vagy mégsem?
Fogalmam sincs, hogy a Fidesz pontosan miért vesztett Hódmezővásárhelyen. Vannak ötleteim, vannak hipotéziseim, de nem vagyok hódmezővásárhelyi. Azt viszont tudom, hogy ha valaki (mondjuk a Fidesz vezérkara) tényleg meg akarja érteni az ottani bukta okát, akkor most odaküldenek valakit, aki nem helyi ember és főleg nem a helyi Fideszhez tartozik, és megkérdezik azokat, akik a Fidesz-jelölt ellen szavaztak, hogy mi a bajuk. Ha elég embert kérdeznek meg és a válaszokról levakarják a kötelező ellenzéki médiapaneleket, akkor meg fogják tudni, hogy mi történt, és akkor, de csak akkor fognak tudni megfelelő választ adni a problémára.
Végül egy gondolat erejéig visszatérve a Coca-Colára. A cég emberei 1985-ben rengeteg hibát követtek el, de odáig azért ők sem merészkedtek a hülyeségben, hogy a Pepsitől kérjenek tanácsot, hogy hogyan küzdhetnének a Pepsi ellen. Fizikailag fáj, de ezt most kénytelen vagyok leírni: azért nem kértek tanácsot a Pepsitől, mert tudták, hogy a Pepsi nem érdekelt abban, hogy jobban csinálják.
Éppen annyira nem érdekelt, amennyire az ellenzék sem érdekelt abban, hogy a Fidesz jobban kommunikáljon, jobb, hitelesebb, relevánsabb üzenetekkel álljon a választópolgárok elé. És az ellenzék (nagy valószínűséggel) nem azért jelöli meg a „sorosozást” a bukta okaként, mert tudnák, hogy valóban ez volt a bukta oka, vagy mert ki szeretnék javítani a Fidesz-kommunikáció hibáit, hanem csak azért, hogy még egy bőrt lehúzzanak a hódmezővásárhelyi eredményről, hátha a megrendült önbizalmú Fidesz beveszi és leáll az ellenzéki érdekeket súlyosan sértő Soros-kampánnyal.
Nem szabad leállni vele. Módosítani szabad. Cizellálni szabad. Változatosabbá tenni vagy bővíteni egyéb üzenetekkel szabad. (Sőt ajánlott.)
De leállni vele stratégiai hiba lenne. Szerintem.