Slayer: nyugdíj, hidegen tálalva
2019.11.10. 13:40
Kizárólag egy este, november 6-án szerdán vetítették Magyarországon is a Slayer legújabb, valószínűleg utolsó koncertfilmjét, a The Repentless Killogyt. Szerencsém volt a Corvin moziban, teljesen megtelt teremben megnézni az utolsó(?) attrakciót.
Nos, mit is írhatnék?
10 éves korom óta őket hallgatom, 2001 környéke óta, mikor valamelyik zenecsatornán először láttam a Bloodline videóklipjét. Az első lemezük, amit megvettem a Diabolus in Musica volt, az örök kedvencem pedig a Christ Illusion. Ha betartják a szavukat és nem csinálnak szart a szájukból (mint pl. Ozzy, a Black Sabbath vagy – hogy magyar példát is említsünk – a Kispál és a Borz), akkor egy korszak bizony véget ért. Mit jelent ez a metálzene számára? Vagy mondjuk a thrash számára? Semmi jót. Miért? Nos, biztos nekem szar az ízlésem, de a Megadeth-et mindig is buzisnak tartottam, Dave Mustaine pedig egy pöcs. A pózerek és a „nem heterók” kedvencét, a Metallicát szégyen, hogy thrash kategóriába sorolják ilyen gyenge ritmusszekcióval (itt leginkább Ulrichra gondolok), az Anthrax pedig nagyon elmegy kategória. Ez lenne az a három zenekar, ami a „hírhedt” Big Fourból marad a Slayer kiválásával... A Suicidal Tendencies és a Municipal Waste nekem nagyon nem thrash, a Sepultura az Against óta vicckategória, az Annihilator, a Kreator, és a Sodom elmennek, így sajnos egyedül az egyre unalmasabb Exodusban és a Testamentben látom a műfaj jövőjét, azt sem sokáig. A Dark Angel, az Overkill és a Death Angel már a '80-as években is vontatott és öreg volt, és sajnos itt megáll a tudományom, hiszen beszűkült ízlésem miatt nem ismerek több thrashzenekart, így kommentben várnám a javaslatokat azokra a thrashzenekarokra, akikre érdemes odafigyelni a jövőben, és akik továbbviszik a műfaj kellék-és szimbólumtárát. (És nem írhatjátok a Toxic Holocaustot!!!)
Na de vissza a filmre. Olyan fura... Slayert játszanak a moziban, és ez annyira nem slayeres. Ez van, mikor kell a pénz a nyugdíjas évekre, hiszen egy évtizedekig sikeres brandnek leáldozóban van, és ehhez nagyban hozzájárult napjaink politikai korrektsége is. És az, hogy Tom Araya és társai megöregedtek. Nagyon. Életemben összesen négy Slayer-koncertre jutottam el, legelőször 2012-ben Nova Rockon, utoljára pedig tavaly decemberben Berlinben láttam a bandát. A négy koncert közül három csapnivalóan unalmas volt, a mélypontot a Volt Fesztivál jelentette 2016-ban. A Slayer mindig is hideg és távolságtartó volt a rajongóival, végül is ez lenne az imidzsük lényege is, de ezeken a koncerteken nem a kommunikáció volt az, ami hiányzott, hanem az élet és az erő. Tavaly decemberben Berlinben azért nagyjából odatették magukat, de azért igencsak nyugdíjasra sikerült a hakni. Akkor még úgy volt, hogy nem jönnek többé Magyarországra, a berlini koncert után egy nappal jelentették be, hogy Budapestre is kiterjesztik a turnét. Azóta is sajnálom, hogy nem jutottam el a júniusi koncertre, hiszen szívesen láttam volna a négyest a kimondottan megosztó akusztikájú Arénában, de erről a buliról sajnos lemaradtam, mert épp Algériában próbáltam polgárháborút kirobbantani.
Ezért is örültem, hogy ha nem is élőben, de még egyszer „nagyban” láthatom a Slayert, és a Corvin mozi tökéletes hely volt erre. És bár teljesen fura, egyenesen pózer volt egy moziban diszkréten rázni a fejünket, azért mégiscsak remek búcsúélménynek bizonyult. A film első 40 perce egy teljesen öncélú, X-besorolású gyilkolászás, ami kimondottan szórakoztató, bár az eleje a három videóklippel igencsak igénytelenül van megcsinálva. A Slayert is korlátozza már napjaink közgondolkodása. Az erőltetett vérontáson kívül nem volt igazi polgárpukkasztás, csak egy kis lightos, pózernáculás, és nagyon minimális fehér felsőbbrendűségi utalgatás, amit a 40. perc végén el is ütnek. A zenekar, ami korábban ezekkel a dolgokkal „riogatott”, most beállt a sorba, és nem igazán volt képes felvállalni magát. De a film lényege nem is ez volt, hanem a koncert, így igazán a 40. perc után vált izgalmassá a vetítés, mondjuk circle pit egyszer sem alakult ki a moziteremben (pedig igény lett volna rá).
Mit lehet mondani?
Az idétlen, de szórakoztató 40 perces bevezetőfilm után kaptunk egy kurva ütős koncertfilmet, brutál setlisttel. Van benne minden: frissesség, nosztalgia, jéghideg Slayer-düh, amit én szerencsétlen módon egy koncerten sem kaptam meg. Lehet, hogy a live-action élmény, vagy eleve a moziélmény maga a ludas, de ez most iszonyatosan jól elkapták. A filmet amúgy 2017-ben, egy kaliforniai koncertjükön rögzítették, maga az album pedig péntek óta érhető el és tölthető le az internetről (Spotify, Apple Music, torrent ízlés szerint). Amúgy a film megnézése után azon gondolkoztam, hogy mennyire kirekesztő és pofátlan dolog, hogy a Facebookon nincs pentagrammás és lefelé álló keresztes emoji. Ez csak engem zavar? Oké, oké tudom, hogy ez furán hangzik, pláne itt a 888-on, de végül is a kedves olvasók egy része kardoskodott sokáig amellett, hogy nevezzük át az oldalt 666-ra. (Sajnos az a domain foglalt volt már.)
Mély elemzésbe nem mennék bele, de a vágás és az operatőri munka páratlanra sikerült, és a live albumot is jó hallgatni, kimondottan a The Antichrist és a Chemical Warfare című daloknál. Amiről még fontos beszélni a film kapcsán, az a Slayer varázsa, vagyis inkább sötét mágiája. Mezei Slayer-rajongóként teljesen beszívott az az atmoszféra, amit a koncertfilm teremtett, mert nagyon egyszerű, mégis fontos dolgokat mozdított meg. Hiszen az ember a filmet nézve és hallgatva rájön, hogy Tom Araya valójában egy jóságos télapó, akit annak idején King és a világhírű náci relikviagyűjteménnyel rendelkező Hanneman vitt bele a rosszba. Rájövünk, hogy Paul Bostaph egy zseni, és Dave Lombardo elmehet a bús picsába a hisztijével. Jót mosolygunk azon, hogy Kerry King egy ignorant pöcs méteres tüskékkel, és szétfolyunk a szólókon. Végül, de nem utolsósorban, csodálattal és enyhe irigységgel nézzük Gary Holt ESP és LTD gitárarzenálját.
Az Exodus és a Slayer gitárosának köszönhetően sokakkal együtt teljesen beleszerettem az ESP gitárokba, és ha nem EMG humbijaik lennének, vagy nem lennének kurva drágák, tutira vennék egyet, szóval marad a nyálcsorgatás. EBBEN a videóban amúgy 2:30-tól Holt bemutatja hangszereit, melyek közt szerepel a Hanneman „Still Reingning” Tribute ESP is, ami egy Slayerhez lehet nyálas, de amúgy szép gesztus, hogy minden koncerten előhúzza a rigből.
Hannemanről szólva, világéletemben két gitárosért rajongtam nem túl szerencsésen, hiszen Jesper Strömbald (In Flames) 2010-ben alkoholizmus miatt visszavonult, Hanneman pedig 2013 májusában meghalt. Életem végéig velem marad a hiány, hogy sosem láthattam élőben Jeff Hannemannel a Slayert, hiszen 2010-től betegsége miatt csak részlegesen szerepelt a zenekar életében.
Lényeg a lényeg, a Repentless Killogy mozivászonra vitele egy nagy ötlet volt, méltó búcsút vettünk a zenekartól, aminek tényleg megérett az idő a befejezésre. Bár a banda menedzsere haloványan célozgatott jövőbeli tervekre, nagy valószínűséggel több koncert és album nem várható többé, vagy legalább egy jó darabig. De ahogy mondani szokás, „van az a pénz”. Kérdés, hogy a thrash műfajban van-e még ennyi?
Zárásként, hogy legyen egy kis izgalom, és legyen min vitatkozni, állítsunk rangsort a kedvenc Slayer albumainkból! A Ti rangsorotokat kommentben vagy üzenetben várjuk!
Íme az enyém, kommentben várom az anyázást:
- Christ Illusion
- God Hates Us All
- Seasons in the Abyss
- Diabolus in Musica
- South of Heaven
- Reign in Blood
- Repentless
- Divine Intervention
- World Painted Blood
- Show No Mercy
- Hell Awaits
- Undisputed Attitude
Ezt meg csak úgy zárásként a liberális kollégáknak: