Mit igyunk Coca-Cola helyett? Hát persze hogy magyar kólát!
2019.08.18. 11:08
Van egy igazán „kirekesztő, irredenta, soviniszta, nacionalista” Belga-dal a magyar popkulturális éterben, az a címe, hogy Magyar Nemzeti Hip-Hop. A szám oly sorokkal operál, mint például ez: „Javarészt külföldi folyik a médiából / Nem ezért jöttünk ide Levédiából”, vagy ez: „Magyar rapper ne viseljen baseballsapkát, / Mely eltakarja szép magyar homlokát! / Magyar rapper viseljen darutollas föveget, / Magyar nyelven szavaljon szép magyar szöveget”, vagy pedig ez: „Legények! Van nekünk Tisza sportcipő, / Nyugati márkát hordja csak a nyugati rappelő!”
Ha irónia az egész, ha nem, a Belga szövege egyszerűen zseniális – mondhatni kitűnő korlelet a mai napig. Hiszen legyünk őszinték, hogyan is telnek ma Magyarországon a szürke hétköznapok? Bámuljuk a szappanoperákat a Retek Klubbon, hordjuk a krokodilos pólókat (amiket egyébként rabszolgamunkával gyártanak Kelet-Ázsiában), meg szlopáljuk a ratyi Coca-Colát.
A kólapiacra sokkal nehezebb betörni, mint a sörpiacra. Az üdítőkínálat jelentős részét a multik, többek között a korábban karlendítést is szponzoráló, de ma már a homoszexuális lobbi kulturális elvárásait kielégítő Coca-Cola biztosítja. A kólapiacon az a cég maradhat életben, aki olcsón, hatékonyan, jó minőségben és bizony nagyon nagy tételben termel. Ez talán Közép-Európában (eddig) csak a szlovák Kofolának, illetve a szerb Cocktának sikerült.
És most itt a magyar kóla, a Tikkadt Szöcske, amely az elmúlt években egész jó kis brand lett hazánkban. Az üdítő kiötlői Bódi-Neumann Edit és férje, Neumann Martin, akik azért vágtak bele a magyar kóla receptjének kidolgozásába, mert úgy gondolták, idehaza egész egyszerűen nincs választék: Coca-Cola meg Pepsi van. Ennyi.
Kólát készíteni nem könnyű – vallják az élelmiszermérnökök. Jó kólát még nehezebb, jó és prémium kólát pedig egész egyszerűen lehetetlen. Nem véletlenül ül már több évtizede a receptjén a Coca-Cola. Pár évvel ezelőtt az Indexnek a készítők maguk is úgy nyilatkoztak: hosszas kísérletező munka előzte meg a Tikkadt Szöcske piaci megjelenését. A recept – csakúgy, mint a Coca-Colánál – itt is titkos.
A Szöcskében több száz hozzávaló lappang. A csomagolásokon viszont csak pár összetevőt tüntettek fel, mint például a színezéket, a tartósítószert, az étkezési savakat, no meg a cukrot. (Természetesen van cukormentes változat is.)
A magyar kóla azért prémium minőségű, mert a gyártás után egy külön palackban tárolják, hogy összeérjenek az ízek, és valódi kóladiót használnak a készítők. Pár évtizede még minden kólában volt kóladió, de az ára „elég borsos”, így a többiek szép lassan kihagyták az üdítőikből, azt különféle aromákkal helyettesítik. A Szöcskében ez is ott van, szénsav viszont már kevésbé. Ugyanis ha valamit fel lehet róni a magyar kólának, az ez: nincs benne elég bubi. De ez is csak azért lehetséges, mert hozzászoktunk a multik szénsavas löttyeihez.
Magyar, kisüzemi, prémium a Tikkadt Szöcske, de ami igazán el tudja adni, az maga a név meg a dizájn. Szóval egy szónak is száz a vége: