Európának botfüle van
2016.05.15. 08:08
Jamala ukrán énekesnő nyerte 1944 című dalával a 61. Eurovíziós Dalfesztivált. Jamala száma nem volt egy nagy durranás, de hát ilyen ez az Eurovízió: sok nyál, sok felületes pátosz és érzelem, közhelyes, ötlettelen zenei alapok, és nagyon nagy szavak... Sokszor mondják, hogy az egészből 80 százalék politika és csak 20 százalékot számít a versenyen a zene és a tehetség. Jamala dalát elhallgatva, személy szerint kezdek hinni a "mendemondáknak".
A 32 éves ukrán énekesnő 534 ponttal győzött a 26 előadót felsorakoztató döntőben, ami új rekord az Eurovíziós Dalfesztivál eddigi történetében. Mögötte az ausztrál (WTF???) Dami Im (WTF???) lett a második Sound of Silence című dalával 511 ponttal. Ennél a számnál kicsit sok volt a playback, de egy középszerű B-kategóriás pop-számnak elmenne a Nóta tévén mondjuk Kamy Facebook című dala után.
Végül, az orosz mulatós király Szergej Lazarjev 491 ponttal végzett a harmadik helyen elképesztően puruttya You Are the Only One című számával. A színpadi koreográfia és maga dal is annyira ízléstelenül giccsesen szar, hogy még Kis Grofó előzenekarának sem kívánnám az orosz csávót és táncoslábú társulatát. Íme, olcsó dizsi a botfülű európai népnek:
A stockholmi döntőben a Magyarországot képviselő Freddie (Fehérvári Gábor Alfréd) Pioneer című számával 108 ponttal a 19. helyen végzett. A remek kiállású, színizom énekes srác ötödikként lépett a színpadra, és hatalmasat énekelt, egyedi orgánumával megrengette a stockholmi aréna falait. A produkció során profi vokalistái, a Fool Moon a cappella együttes tagjai: Mészáros Tamás, Molnár Gábor és Wodala Barnabás voltak segítségére.
Freddie személyében Magyarország sorozatban hatodszor jutott be az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe. Dala a Pioneer zeneileg és szövegileg is nagyszerű, remek témát, az önmagunknak való megfelelés és az emberi egyéniség témáját boncolgatja. Ugyanakkor a szöveg elég szabad utat ad az értelmezésnek, hiszen sokan ateista utalásokat, sokan pedig társadalomkritikus paneleket is felfedeztek a dalszöveg elemzése közben. És ez így van jól, hiszen egy dal annál jobb, minél több dolgot tudunk társítani mondanivalójához.
Lehet ez a verseny tényleg nem a dalokról szól. Hiszen itt volt egy női szíveket 100 százalékban rabul ejtő srác, egyedi hanggal, remek produkcióval, ütős számmal és elgondolkoztató dalszöveggel. Mi kell még? Biztos mi vagyunk az elfogultak, de valljuk be a három idei dobogósnál sokkal jobb szám a Pioneer. Nálunk még dobogósként szóba jöhettek volna, a hollandok vagy a grúzok, akik legalább vették a fáradtságot, hogy kreatív zenei produkcióval készüljenek.
Az az idegesítő, hogy minden évben jobbnál jobb előadókat, jobbnál jobb dalokat küldünk. Persze, az egy dolog, hogy az Eurovízió egy popkulturális süllyesztő, de azért mégiscsak jó lenne egyszer nyerni egyet. Miért ne? Pláne, hogy tényleg minden évben minőségi dalokat küldünk ki, ellenben a legtöbb ország középszerű merítésével (ismétlődő, lopott zenei alapok). Jövőre rendesen meg kéne hackelni az Eurovízió mezőnyét és egy igazi adu ászt, Korda Gyurit és Klárikát kéne kiküldeni a kijevi versenyre. Akkor végre megtanulná egész Európa (és persze Ausztrália és Izrael, meg Azerbajdzsán, Grúzia, meg Örményország, mert hát így a píszí), hogy milyen is az odabaszós magyar popzene. Kordáék talán énekelni is megtanítanák a mezőnyt.
Az egyik kolléga szerint fricskából a Kárpátiát is kiküldhetnénk, de szerintem ha már igazán oda akarunk baszni az európai zenei "elitnek", akkor a választásunk csakis a Watch My Dying-ra eshet! !..! METÁL !..!
(MTI)