A kereszténység az Operaház következő évadjának a témája
2019.04.08. 15:59
Erwin Schrott, Peter Seiffert, Ferruccio Furlanetto és Komlósi Ildikó is fellép a Magyar Állami Operaház 2019/20-as évadjában, melynek központi témája a kereszténység lesz.
Az évad 21 premierje között 13 opera, 7 balett és 1 prózai mű, 6 ős- és 5 magyarországi bemutató szerepel – közölte az Operaház hétfői budapesti sajtótájékoztatóján az intézmény főigazgatója.
Ókovács Szilveszter emlékeztetett arra, hogy az Andrássy úti dalszínház átfogó rekonstrukciója még zajlik, ezért a közönség az Erkel Színházban és a frissen megnyílt Eiffel Műhelyházban, valamint bel- és külföldi turnékon találkozhat az Operaház produkcióival.
Számos világsztár érkezik a következő évadban: Erwin Schrott például a Figaro házassága két szerepét is elénekli, Peter Seiffert egy koncertszerű Tannhäuser-előadásban lép fel, de a budapesti közönség mások mellett Ferruccio Furlanettót, Nino Machaidzét, Michael Vollét, Komlósi Ildikót és Kálmándy Mihályt is hallhatja.
A programban természetesen ismét szerepel új magyar premier, Gyöngyösi Levente Mester és Margaritája, de az operairodalom "másik végére" is kitekintenek Monteverdi Poppea megkoronázása című remekművével – árulta el a főigazgató.
Új színre vitelben, Almási-Tóth András rendezésében tér vissza Wagner Parsifalja, Verdi Don Carlosát pedig Frank Hilbrich értelmezi újra. Mozart-premier is szerepel a tervekben: a Szöktetés a szerájból új verziója Vecsei H. Miklós operarendezői debütálása lesz. Szörényi Levente 75. születésnapja előtt tiszteleg az István, a király operaváltozata, melyet előbb koncertszerűen, majd a trianoni centenárium estéjén színpadi produkcióként is bemutatnak operaénekesekkel, Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében.
Ókovács Szilveszter elmondása szerint műsorra tűzik Giampaolo Testoni kortárs olasz szerző két egyfelvonásosát, a Fortuniót és a Fantasiót; Hindemith Magyarországon eddig mindössze egyszer bemutatott, Mathis, a festő című operáját, valamint az Egyesült Államok jelenleg legkedveltebb kortárs operáját, Jake Heggie Ments meg, uram! című munkáját is.
Dohnányi Ernő Simona néni és Hubay Jenő A cremonai hegedűs című egyfelvonásosai együtt kerülnek színpadra, Karol Wojtyla (a későbbi II. János Pál pápa) Az aranyműves boltja című verses párbeszédét pedig a székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be az Operaház Penderecki zenéjével.
Händel Messiása újszerű módon, színpadi előadásként kerül a nézők elé Mozart hangszerelésében, míg Bach basszushangra írt Krisztus-kantátáiból Keresztkantáták címmel Horváth Csaba rendez monodramatikus színpadi változatot.
A balettek közül Michael Messerer átdolgozásában kerül színpadra Chabukiani Laurenciája és visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Ezek mellett olyan kortárs darabok lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman alkotása, az Episode 31.
Venekei Marianna Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Stravinsky zenéjére, majd a keresztény évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek hitélményéből táplálkoznak.
Ariel Ramírez argentin zeneszerző Kreol miséjére és A mi karácsonyunk című kantátájára Velekei László és Vincze Balázs, a Győri és a Pécsi Balett művészeti vezetői készítenek egy-egy koreográfiát, míg a Joyful! című darab az észak-amerikai fekete közösségek spirituális világára reflektál a gospelen keresztül. Az előadást Sarkissova Karina, a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosa állítja színpadra, a zenei megvalósításban pedig az Animal Cannibals működik közre – adott ízelítőt a programból a főigazgató.