A haladó gondolkodók szerint Az oroszlánkirály egyértelműen fasiszta
2019.07.26. 20:30
A Washington Post szerzője szerint a Simba történetét feldolgozó 1994-es mesefilm egyértelműen fasiszta, és ezen a felújított változat sem tud változtatni. Még akkor sem, ha most hemzseg a fekete bőrű szereplőktől.
Július elején került mozikba a Disney-mese „élőszereplős”, azaz CGI-változata. Ennek apropóján jelent meg a píszírendőrség, hogy bebizonyítsa milyen rossz üzenetet közvetít ez a mesefilm (is) a nagyközönség felé.
A cikk szerzője, az Utrechti Egyetem médiaprofesszora szerint a büszke oroszlánok történetét nem is lehetne politikailag korrekt módon elmesélni, mert eleve azt üzeni, hogy a gyengéknek el kell fogadniuk a sorsukat és be kell hódolniuk az erőseknek. És ez nem normális. Valamiért.
A professzor szerint az, ahogy a növényevő állatok összegyűlnek tiszteletet adni az újszülött trónörökös előtt, azt az üzenetet közvetíti, hogy a gyengék kénytelenek behódolni az erőseknek. A szerző szerint ez egy erős metafora, a mese egy olyan világképet mutat be, amelyben az uralkodó hatalma biológiai fölényből származik.
A szerző úgy fogalmaz: ahogyan a büszke oroszlán lenéz a szikla csúcsáról a birodalmára éppen olyan, mintha az afrikai szavannák Trump-tornyából nézne le.
Az utrechti egyetem professzora leírja: a fasiszta vezetők is konkrét csoportokat határoznak meg, hogy elérjenek egy kiegyensúlyozott társadalmat. És ez természetesen mind lejön az oroszlánkirályból is – legalábbis haladó gondolkodónk szerint –, a mesefilmben ugyanis elszeparálják maguktól a „nemkívánatos elemeket”, akik az árnyékos, „gettószerű” területeken kénytelenek élni, a királyság határain túl.
Szerinte – és most lehet megkapaszkodni – Zordon a konzervatívok liberális politikusokra irányított karikatúrája. Ő ugyanis a kisebbségek (értsd: az oroszlánok örök riválisai, a hiénák) helyzetének javítására törekszik csupán... Aha, ok.
A szerző természetesen nem felejti el megemlíteni a többi társadalmilag káros Disney-mesét sem. A Csipkerózsika egy szexista mese, ami a nemi erőszakot népszerűsíti, hiszen Auróra nem egyezett bele abba, hogy Fülöp megcsókolja ugyebár. Az Aladdin iszlamofób, mivel „csöpög belőle a keleti kultúra és az arab világ káros és rasszista megítélése”, A kis hableány szexualizálja és tárgyiasítja egy tinédzserlány testét.
A szerző kiemeli: bár a Disney már tett lépéseket a női jedi lovagok, a fekete kis hableánnyal és a kínai mesehősökkel a haladó gondolkodás felé, de még mindig nem elég sokszínű, LMBTQ-barát és feminista.
Nos erre az egészre csak annyit lehet mondani: elég szánalmas a haladók részéről, hogy még egy mesefilmben is az ellenséget látják. A szemükben mindenki fasiszta, rasszista, homofób, kirekesztő s a többi. Mi pedig csak hátradőlünk és szórakozunk egy jót a sivalkodásaikon.