Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

50 éves a legsikeresebb magyar busz

Pörge Béla

2017.05.19. 22:58

1967. május 19-én mutatták be az elsõ prototípusát az Ikarus 200-as sorozatának. A 200-as annyira sikeres lett, hogy a 2000-es évekig gyártották, a világ szinte minden szegletébe eljutott és számos országban még ma is meghatározó jármûve az utcaképnek.

A 200-as széria első prototípusa az Ikarus 250-es prototípusa volt. A 250-est 29 évig gyártották, a magyar távolsági buszközlekedés legmeghatározóbb busza volt a 90-es évekig, a 256-ossal (a 250-eshez nagyon hasonló, valamivel rövidebb busz) együtt.

A 12 méter hosszú 250-es formatervezőjének, Finta Lászlónak az volt a törekvése a busz tervezésénél, hogy a szögletes térhatárolás révén a korábbi típusokhoz képest jóval nagyobb utasteret hozzon létre és a nagyméretű ablakfelületek egyúttal jobb kilátást nyújtsanak az utasoknak és a sofőröknek egyaránt.

A 200-as első sikere két évvel a prototípus bemutatása után, 1969-ben érkezett el, amikor a nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten a legigényesebb kategóriában nyerte el a Francia Karosszériagyártók ezüst serlegét. Magyarország volt az első szocialista ország, amelynek terméke megkapta a díjat.

1970-re készült el a székesfehérvári Ikarus gyár, ami akkor a világ legmodernebb buszgyára volt, előtte az Ikarusnak csak Mátyásföldön volt gyára. Ezután indult be a 200-asok sorozatgyártása, és jöttek az igazi világra szóló sikerek, főleg a 70-es években.

A legsikeresebb, legismertebb Ikarus 200-asok:

Ikarus 211

Az Ikarus 200-asok midi busza TSZ-ek, osztálykirándulások állandó szereplője volt.

Ikarus 250

Ikarus 256

A 250-essel együtt "A" távolsági busz Magyarországon.

Ikarus 260

A széria egyik legismertebb darabja, az ország legtöbb városában, így Budapesten is a városi közlekedés mindennapos része.

Ikarus 266

Nemrégiben írtunk róla, a helyközi közlekedés emblematikus figurája volt évtizedekig.

Ikarus 280

A 260-as csuklós változata, a maga idejében a világ legtöbbet gyártott, leghíresebb csuklós busza, máig meghatározó része Budapest mindennapjainak.

Említést érdemel még az Ikarus 284-es, ami az első tolócsuklós busza volt az Ikarusnak, illetve az Ikarus 286-os, mely a tengerentúlra, az USA és Kanada útjaira készült. Sajnos mindössze egy romos 286-os maradt meg Amerikában az 503 legyártott példányból. Érdekesség még a duplacsuklós Ikarus 293-as, amiből egy darab készült.

A magyar ipar talán legnagyobb sikere az Ikarus, a buszgyárnak pedig a legsikeresebb terméke a 200-as sorozat volt, ennek köszönhette világhírét a magyar gyár. Ebből a típuscsaládból 208 853 darabot gyártott az Ikarus.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére