Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Súlyos kudarc Bidennek – Minden jel szerint elsüllyedt az elnök nagy infrastruktúra-fejlesztési törvénycsomagja

Jog és Szabadság

2021.12.31. 18:00

 

Amikor januárban világossá vált, hogy Biden elnök egy 50-50-es szenátussal fog kormányozni, ahol bármely törvényhozónak joga van „elsüllyeszteni” egy adott kezdeményezést, Joe Manchin szenátor a washingtoni politikai döntéshozatal központi szereplőjévé vált.

De kezdjük azzal, hogy a Fehér Ház idén júliusi tájékoztatása szerint sikerült megállapodni a kormányzat 1200 milliárd dollár értékű infrastrukturális beruházási tervének részleteiről, az un. Build Back Better elnevezésű javaslatról. A törvénytervezet öt év alatt 579 milliárd dollár forrást teremt az infrastruktúra fejlesztésére. Ebből 312 milliárd dollár jut közlekedési programokra, azaz utak, hidak, repülőterek építésére és felújítására, valamint az elektromos járművekhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére. A maradék 267 milliárd dollár a vízhálózat fejlesztését, a szélessávú internet kiépítését, a környezeti károk helyreállítását, illetve az energetikai infrastruktúra fejlesztését célozza. A szövetségi kormány eddigi terveivel együtt ez öt év alatt 973 milliárd, nyolc év alatt pedig 1200 milliárd dollárt jelent a fenti célokra.

Az említett demokrata képviselő ugyanakkor komoly fejfájást okoz jelenleg a baloldali kabinetnek, hiszen Joe Manchin a „Fox News Sunday”-ben kijelentette, hogy már nem érdekli a tárgyalások folytatása a „Build Back Better”-ről, a Biden által támogatott belpolitikai mega-törvényjavaslatról, amely magában foglalja a szülők pénzbeli juttatásait, az egészségügyi támogatásokat, a kora gyermekkori oktatás és az éghajlati rendelkezések támogatását is. „Nem tudok odáig jutni, hogy megszavazzam.” – mondta Bret Baier műsorvezetőnek.

Ez a kijelentés politikai nukleáris csapásként érte Bident, és washingtoni demokraták, valamint amerikaiak milliói azon tűnődtek, mi történt, miért jutott erre a következtetésre. Egy bizonyos pontig nyitva hagyta a dolgokat a megegyezés előtt. „Nem szavazhatom meg ezt a jogszabályt, egyszerűen nem.” – mondta immár határozottan a Fox News riporterének, majd hozzátette: „Ez egyértelmű nemet jelent erre a jogszabályra. Mindent megpróbáltam, amit tudtam.”

Az a tény, amire Manchin utalt, arra késztetett néhányat a törvényjavaslat támogatói közül, hogy egyszerűen arra jussanak, hogy ellenzi a ház által írt törvényjavaslatot, ami nem lenne meglepő bárki számára. Manchin az interjút azonban egyértelműen a jelenlegi tárgyalások nyomatékos elutasításának szánta, amelyet egy későbbi írásbeli nyilatkozatban és egy interjúban is megerősített. Azonban mégsem zárta be teljesen az ajtót egy jövőbeli törvényjavaslat előtt.

Az már korábban is ismert volt, hogy Manchin költségvetési aggályokat helyezett kifogásainak középpontjába, azzal vádolva a Build Back Better támogatóit, hogy megpróbálják „álcázni a törvényjavaslat mögötti szándék valódi költségeit”. A Build Back Better törvényjavaslatot a szűk kongresszusi mozgásterek és a szenátusi filibuster (szenátusi vétójog) kombinációja diktálta, amely 41 szenátor kisebbségének vétójogot adhat a legtöbb jogszabály felett. De van egy nagy kivétel a szabály alól, az úgynevezett költségvetési egyeztetés, amely lehetővé teszi a többségi párt számára, hogy egyszerű többséggel befolyásolja a jogszabályok elfogadását.

Sok demokrata úgy látja, hogy a Build Back Better az egyetlen valódi eszköze azoknak a politikáknak, amelyeket évek óta támogatnak, és a pártvezetők számítása az volt, hogy ezek kombinálása túl nagy lenne ahhoz, hogy kudarcot valljon.

A liberális demokraták, mint például Alexandria Ocasio-Cortez és Jamaal Bowman New York-i képviselők, nemcsak Manchinra irányították dühüket, hanem olyan pártvezetőkre is, mint Schumer és Nancy Pelosi házelnök, akik lehetővé tették, hogy a Manchin által támogatott kétpárti infrastrukturális törvényjavaslatot törvénybe iktassák.

A törvényjavaslat volumene egyébként hónapok óta folyamatosan zsugorodik, a Bernie Sanders szenátor által javasolt 6 billió dollárról a 3,5 billió dolláros szintre, a ház által a múlt hónapban elfogadott 1,85 billió dolláros törvényjavaslatig. Ennek ellenére a demokraták elkerülték a nehéz döntéseket azáltal, hogy egyszerűen visszafogták a finanszírozási szinteket, ahelyett, hogy egész programokat vettek volna ki a törvényjavaslatból.

A Build Back Better keretében javasolt ösztönzőrendszer ugyanakkor magában foglalja a jelenlegi 7500 dolláros adójóváírást a plug-in elektromos járművek vásárlásakor, valamint további 500 dollárt, ha a jármű akkumulátora az Egyesült Államokban készült. A javaslat tartalmaz egy ellentmondásos megítélésű 4500 dolláros adójóváírást is, ha a járművet belföldön, szakszervezeti munkásokkal szereltetik össze. Ezt a detroiti autógyártók azért kritizálták, mert munkavállalóik nem tagjai egyik szervezetnek sem.

Az elektromos járművekkel foglalkozó vállalatok részvényei zuhanni kezdtek, miután Joe Biden elnöknek az ágazat számára jelentős ösztönzőket tartalmazó javaslata kudarcot vallott Manchin ellenállása folytán – írta a CNBC. A Lordstown Motors, a Faraday Future és a Nikola részvényei hétfőn több mint 7 százalékot estek. A Rivian Automotive részvényei, amelyeket a múlt hónapban vezették be sikeresen a tőzsdére, hétfőn új mélypontra, részvényenként 88,40 dollárra esetek vissza.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére