Saját hülyeségük áldozatává váltak a taxisok
2016.01.18. 21:38
Hosszú nap áll a taxisok mögött, és egyelőre minden jel arra utal, hogy ők húzták a rövidebbet a forgalmat több helyen is megbénító tüntetésükkel. Az Ubernek ugyanis ma rekord mennyiségű új felhasználója lett - tehát a taxisblokád gyakorlatilag pont az ellenkezőjét érte el annak, amit szeretett volna: elképesztően sikeres reklámot csinált a magánszállító applikációnak.
Az ideges taxisok ugyanis nem az emberek együttérzését vívták ki, hanem minden szinten a tahóság látszatát keltették. Dél körül kezdett körbemenni a - talán a témakörrel kapcsolatos legjobb poén a neten arról, hogy vajon mi lesz majd akkor, amikor majd a postások megtudják, hogy létezik e-mail...
Használom az Uber applikációt. Akár naponta többször is. Nagyjából 2015 elején hallottam róla először, de egészen addig nem próbáltam ki, míg a taxisok el nem kezdtek kegyetlenül tüntetni. Részben a kíváncsiság hajtott, részben pedig az, hogy ha ennyi ember ideges miatta, akkor lehet, hogy mégsem annyira rossz dolog.
Nekem eddig bevált. Hogy tökéletes? Nem az, nyilván nem. Viszont annak ellenére, hogy az összevissza beszélő taxis szakszervezeti hölgy elmondta, hogy az über megdrágult és többe kerül, mint a taxi, teljesen biztosan ki merem jelenteni, hogy körülbelül fele annyiba kerül, mint a standard taxiár. Az übernek iszonyatosan jót tesz az, hogy a felhasználó és a sofőr tudják pontozni egymást, azaz mindenkinek érdeke, hogy normálisan viselkedjen, ne hordozza körbe az utast, köszönjön, kommunikáljon, arról nem is beszélve, hogy egyre több jó nő uberezik. (Sofőrként!)
Eközben szinte minden embernek van olyan taxizós élménye, amikor ott hagyott egy halom pénzt, körbevitték a fél városon, tahó volt a taxis stb. Tehát a szakma művelőit nem övezi az a hűdenagy szeretet.
Felmerül egy nagyon egyszerű kérdés:
Tényleg semmilyen érvet nem tudok felhozni a taxi mellett.
Hogy biztonságos? A taxit is ugyanúgy ember vezeti. Ugyanúgy körbehordozhat - sőt, sokkal nehezebben lehet behajtani a pénzt, mint az Ubernél, ahol minden egyes fuvarról térképpel illusztrált jelentés érkezik.
Nem igazán lehetett ma olyan médiumot találni, amely empátiával tudott volna viszonyulni a taxisok hisztijéhez. A ma reggel elkezdett tüntetés mindenkiből ellenérzéseket váltott ki. Hiszen miközben a taxisok követelőzések árán akarták elérni a konkurencia kiszorítását és a játékszabályok kedvük szerint való alakítását, megfeledkeztek a legeslegfontosabb együtthatójáról ennek az egész egyenletnek:
Akit egyáltalán nem érdekli, hogy kinek van igaza ebben a történetben. Õt az érdekli, hogy a lehető legjobb szolgáltatást kapja a pénzéért.
A taxisok jelen esetben a törvény által, követelőzéssel, az egyre erősödő konkurencia kiszorításával próbálnák visszaszerezni a piac fölötti monopóliumot, miközben eszükbe sem jut elgondolkodni azon, hogy a szolgáltatás, amit adnak egész egyszerűen nem jó. Nem beszélve arról, hogy most már nemcsak a szolgáltatás rossz, hanem az emberekben nagyon negatívan csapódik le, amikor mindenféle videókban látják azt, hogy arrogáns, frusztrált, kiakadt taxisok erőszakoskodnak az út közepén - szó szerint. Nem mondom, hogy teljesen jogtalanul. De ettől függetlenül nem biztos, hogy ez a megoldás. Mert
Egy nagyon őszinte kérdésem van a taxisokhoz.
Persze ha nem csupán a fogyasztó szemszögéből nézzük a dolgot, akkor az is felmerül, hogy mennyire van rendben az, hogy zűrös az uber körüli adózás rendszer, kimegy az országból a pénz - erre viszont számtalan hasonló üzleti példa van. Gondoljunk csak a fészbukra vagy akár a telefonszolgáltatókra. Azonban ez a nap nem erről szólt - bármennyire is szerették volna a taxisok, hogy erről szóljon. A tüntetés egyelőre nem járt semmilyen konkrét eredménnyel, és közben minden uber sofőr arról beszél, hogy elképesztő mennyiségű rendeléssel árasztották ma el.
És akkor ott a másik probléma: éspedig az, hogy már jó ideje megérkeztünk a 21. századba, ha tetszik, ha nem. És a fejlődést egész egyszerűen nem lehet megakadályozni. Ez ugyanolyan, mint ahogy youtube-ról hallgatunk zenét, és ritkábban vásárolunk lemezeket. Hátráltatni lehet. Kérdés, hogy ennek mi az ára.
És ha már ennyire megnövelték a tüntető taxisok az Uber forgalmát, nagy valószínűséggel további sofőrökre lesz szükség.
Kedves taxisok, a legnagyobb jóindulattal mondjuk: lehet, hogy nem árt ezen elgondolkozni, ahelyett, hogy tovább húznátok a közlekedni vágyó emberek agyát.