Kínos kérdések lógnak Karácsony orra előtt
2020.12.08. 15:30
Itt van például ez a roppant kínos buszbérlési tender. Ami nemcsak azért verte ki a biztosítékot, mert a nyertes cég véletlenül a főpolgármester-helyettes, Tüttő Kata volt élettársához, Leisztinger Tamáshoz köthető, hanem azért is, mert offshore háttere van, tehát eleve kizárt, hogy magyar közbeszerzési eljáráson elindulhasson. A főváros továbbá úgy írta ki a közbeszerzést, hogy a múltra vonatkozóan semmiféle követelményt nem támasztott benne. Így akár olyan vállalat is elindulhatott volna, amely korábban például pelenkákat vagy fakanalakat gyártott, de most úgy döntött, hogy a jövőben buszok bérbeadásával fog foglalkozni. Belefogalmazták a kiírásba azt is, hogy a pályázónak az elmúlt három üzleti évben összesen 160 millió forint árbevételt kell igazolnia. A győztes CR-Facilities Vagyongazdálkodási Zrt. azonban akkor még meg sem alakult, amikor a kiírás 2020. április 28-án megtörtént. A május 11-én létrejött részvénytársaság ugyanis az ajánlattételi határidő, május 25-e előtt néhány nappal alakult tehát, így a három előző üzleti éves árbevételét nehéz lett volna teljesítenie. A kiírás szerint hat darab legfeljebb 12 éves, légkondicionált, Euro IV-es környezetvédelmi besorolásnál nem rosszabb osztályú autóbuszt bérelne 12 hónapra a fővárosi közlekedési vállalat összesen 342,72 millió forint értékben.
Ám mintha a kiírók sejtették volna, hogy a nyertesnek necces lesz nem létező buszait időben leszállítani, ezért nevetségesen alacsony, buszonként 10 ezer forintos kötbér megfizetését írták elő, ha nem érkeznek meg határidőre a járművek.
Karácsony Gergely orra előtt azonban ennél fenyegetőbb kérdés is lebeg. Méghozzá az, hogy miért tesz közzé a Facebookon olyan bejegyzést, amelyben azt állítja, hogy „a BKV nem köt szerződést egy zavaros offshore kamucéggel átláthatatlan buszbeszerzés ügyében”.
A kérdés azért veszélyes, mert még a bejegyzése napján megjelent a Twitteren a minden szereplő által aláírt érvényes szerződés, amely bizonyította, hogy a szerződés igenis megköttetett. Ebből lehet tudni például a kötbérrel kapcsolatos részleteket. Ha ugyanis szerződés nincs, akkor kötbér sincs, és fordítva: ha van kötbér, akkor bizony megállapodás is van.
Karácsony Gergely tehát finoman szólva nem mond igazat a kérdéses ügyben. Mondhatni falaz a szerződésben érintetteknek. Tüttőnek? Lisztingernek? Ki tudja?
De hogy valamiért ez az egész buli a pénz körül forog, s nem pedig a budapestiek kényelmét szolgáló újabb és újabb buszok csatasorba állítását szolgálja, arra a következő történet világít rá fényesen.
Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztésért felelős államtitkár elmondta a Bayer Show-ban vasárnap, hogy aznap 34 vadonatúj busz forgalomba állítása kapcsán szerveztek sajtótájékoztatót. 34 klímás, alacsony padlós, környezetbarát buszt adtak át a fővárosnak. A sajtótájékoztatóra meghívott Karácsony Gergely azonban az utolsó pillanatban helyettesét, Tüttő Katát küldte el maga helyett.
A főpolgármester úgy csinált tehát, mintha neki nem lenne fontos ez a 34 ingyen, illetve a kormány finanszírozásával megkapott busz, azokkal együtt, amelyek már forgalomba álltak, összesen 64.
Mintha az a hat bérlendő valamiért fontosabb lenne neki.
Sőt, van képe kirakni egy újabb Facebook-bejegyzést, hogy a kormány nem fizeti ki ezeket a buszokat. Mondta ezt azok után, hogy a szerződés kész van, a kormány részéről alá is van írva. Fürjes el is vitte a sajtótájékoztatóra, de nem tudta átadni neki. S ha Karácsony is ellátja a kézjegyével, akkor a kormány azonnal fizeti az új buszok árát.
Nincs sok értelme nyomozni, vajon miért veszi félvállról Karácsony a kormány által biztosított 64 ingyenbuszt, s miért fontosabb neki a hat nem létező, de legrosszabb esetben is 12 éves, öreg járgány beszerzése. Ráadásul ilyen nevetségesen ellentmondásos előzmények után. Ilyen disznóságok egy magára valamit is adó politikusnak nem férnek föl az arcára.
De jól tudjuk, Karácsonynak fölférnek. Ő már a választás előtt megígérte a budapestieknek, ha elnyeri a főpolgármesteri megbízatást, lemond pártelnöki tisztségéről, s nem lesz pártvezető. Ezt az ígéretét hivatalba lépésekor azonnal megszegte, s azóta is törekszik arra – bár mást mond erről –, hogy politikusként az ellenzék miniszterelnök-jelöltje legyen. Ezért aztán ahogy csak lehet, úgy hergeli az embereket a kormány ellen, azt állítva, hogy a kormány rossz, mert bántani akarja a fővárost.
Orbán Viktor ez esetben, ugye, 64 ingyenbusszal „bántotta” a budapestieket, akik azonban hiába akarnak felülni a bérelt buszok valamelyikére, közölük ugyanis egyelőre egy sem akar megérkezni a megállóba…
Még szerencse, hogy a tények valóban a budapestiekkel vannak, és rendre rácáfolnak a libernyák Karácsony állításaira.