Így lehet bárkibõl terrorista
2015.10.18. 15:00
Tíz évvel ezelőtt a radikális iszlám propagandája a következőképpen nézett ki: egy kendős szakállas férfi koráni arab nyelven magyaráz egy fekete zászló előtt, miközben néha bevágnak egy-egy képsort menetelő harcosokról vagy égő amerikai zászlókról.
ez a költségvetés folyamatos online jelenlétet biztosít számukra. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy az ISIS-é a legalaposabban kidolgozott propagandagépezet a mai terrorszervezetek közül. Alaposak, profik, mindenre ügyelnek. Ezt remekül érzékelteti, hogy például a videóikhoz 10 000 dollár értékű lencséket használnak, hogy a legtökéletesebb képsorokkal bombázhassák a nyilvánosságot. Arab és angol nyelvű folyóiratokat adnak ki ezzel megteremtve egy olyan párhuzamos valóságot, ahol csak igazhívők, árulók és hitetlenek vannak, a végítélet pedig órákra van tőlünk.
De kiket céloz ez a propaganda, hogyan működik egyáltalán? Mi vesz rá fiatal jómódú nyugatiakat, hogy a sivatagba vándoroljanak harcolni. A fő célpontot a tinédzserek képviselik, muszlimok és nem-muszlimok egyaránt. Itt a legnagyobb mértékű az elidegenedés, az identitáskeresés, amihez az ISIS közösséget és ideológiát biztosít. Bajtársiasság, jó morál, céltudatos élet és heroizmus – ezeket sugározza magáról az ISIS a cél nélküli, magányos fiataloknak.
A fiatal nők szintén kiemelt célcsoportja a szervezetnek . 2014 szeptemberében az ISIS külön nőket célzó toborzási programot indított. Ennek is köszönhető, hogy mára az Iszlám Államba utazó külföldiek 10%-a nő. A nők közötti propaganda legfontosabb eszközei a már kivándorolt nők, akik a közösségi médián keresztül küldik Nyugatra a pozitívnál pozitívabb tapasztalataikat a kalifátusból. A beszámolók mellett külön leírások, tanácsok, videók segítenek a fiatal lányoknak, hogy hogyan lehet nőként segíteni a dzsihádot a varráson, főzésen keresztül egészen a kis Dzsihádi Johnok szüléséig és felneveléséig.
A legtöbb témát kutató újságíró és szakértő egyetért abban, hogy a toborzók ezerrel vadásznak a magányos tinédzserekre a világhálón, olyan profilokat keresnek a közösségi oldalakon, akiken látszik, hogy egyedül vannak, hogy hiányzik valami az életükből. Ilyen fiatalokból a nyugati társadalmakban pedig bőven akad. A New York Times egyik friss anyagában
A nő leírja, hogy az „udvarlás” kezdetén hogyan küldtek neki pénzt és csokoládét, hogy erősítsék a kötődést. A toborzók számára külön kézikönyv is készült (már 2009-ben), aminek a megírásában minden bizonnyal pszichológusok és más szakértők is segédkeztek. Ebben olyan mindenre kiterjedő tanácsokat lehet olvasni, hogy:
Kezdetben alaposan figyelj oda a beszélgetéseitekre! Osztozz vele örömben és bánatban egyaránt! Először csak a vallási rítusokról beszélj neki!
A kézikönyv kitér a célpontok megfelelő kiválasztására is. Előnyt élveznek a vallásban járatlan muszlimok, akiknek a „toborzó lesz az, aki megmutatja a vallást és a helyes útra viszi”. A vallásosok hátrányban vannak, mert eddigi tudásukkal megkérdőjelezhetik a szervezet eltorzult elveit, de ami még rosszabb ellene is fordulhatnak. A vallástalanok mellett nagyon jó célpontnak számítanak a vidéki főiskolások, egyetemisták, jöjjenek bármilyen háttérből. Fiatalok, tele vannak tettvággyal, általában kormányellenesek és nemrég szakadtak ki a jól megszokott környezetükből.
Miután megkörnyékezték a célpontot megkezdődik a vallási meggyőzés. Ehhez is készültek kézikönyvek, amelyek keresztények és zsidók számára is bebizonyítják, hogy az iszlám miképpen javítja ki a korábbi vallások hibáit. Ezt alátámasztandó olyan Ó- és Újszövetségi idézeteket vesznek elő, amelyek alapjaiban megrengethetik az elbizonytalanított célpont eddigi hitét.
Az ISIS internetes toborzói, legyenek Szíriában, Irakban vagy Nyugaton, óvatosan közelítenek a célpontjaik felé. Twitteren, Facebookon és más közösségi felületeken keresik a potenciális harcostársakat, de nem nyomulnak erősen. Kezdetben nem is beszélnek az ISIS támogatásáról vagy arról, hogy menjenek Szíriába, csak támogató jelleggel, mint egy önsegítő kör beszélgetnek az „elveszett” tinédzserek problémáiról.
Az udvarlást követően kezdődik a beetetés időszaka, videók, képek, történetek arról, hogy mit tesznek a síiták Irakban, amerikai dróntámadások felvételei, a muszlim mártíromság kiemelése. Ahogy egy muszlim fiatal beszámolt az élményeiről:
„Ez volt az a pont, amikor megkeményítettem a szívemet. Ezt követően, ha azt láttam, hogy kivégeznek egy iraki katonát azt mondtam, hogy ez jó.”
A gyűlölet mellé pedig egy újabb érzés kezd el szép lassan társulni, az ISIS iránt érzett szimpátiáé. Innentől kezdve pedig már könnyű dolga van a toborzóknak.A célpontnak ugyanis alapjaiban megkérdőjeleződnek az eddigi viszonyítási pontok és el lehet kezdeni a társadalomtól való teljes elszigetelését. Finoman megkérik, hogy ne tartsa a kapcsolatot nem-muszlimokkal vagy moderált muszlimokkal, ne járjon moderált mecsetekbe, mert azok a muszlimok elnyomóinak a szolgái és csak ezután, a toborzás megkezdése után több hónappal kezdenek el utalgatni az Iszlám Államba történő költözésre. Ez az utolsó pont amikor a család, a rokonok vagy a hírszerzés közbeléphet, ha még tud.
Az ISIS toborzási módszerei még egy fontos dologra világítanak rá. Már az iráni zöld forradalom alatt, de az arab tavasz idején végképp a nyugati sajtó ezerrel ömlengett a közösségi média demokratizáló hatásairól, az áldásos Twitter- és Facebook-forradalmakról. Az ISIS és egyéb szélsőséges szervezetek szintén ezeket az eszközöket használják, azt lehet mondani, hogy sikeresebben is.
lemészárolt muszlimok, felgyújtott mecsetek és más tragikus képsorok, mind-mind azt szolgálva, hogy a társadalom csalódott, könnyen radikalizálható tagjait sikerrel megnyerjék maguknak támogatónak.
(New York Times, BBC, Huffington Post, Times, Russia Today, Business Insider)