A Tesco vagy a CBA a magyar üzletlánc?
2016.06.02. 17:28
Június 10-én kezdetét veszi a labdarúgó Európa-bajnokság, melyre hosszú idők után a magyar válogatott is kvalifikálta magát. A magyar embereknek összesen 30 évet kellett várniuk arra, hogy ismét egy rangos nemzetközi tornán láthassák kedvenceiket; az én generációm talán már nem is álmodott arról, hogy ez a közeljövőben megtörténhet. De így lett, fantasztikus volt átélni a kijutást a norvégok elleni pótselejtezőn a Groupama Arénéban.
Hiába a hosszú várakozás, mégsem érezni és tapintani azt a futball-lázat, mint máshol, ha az ember kimegy az utcára, vagy elmegy esetleg bevásárolni. A 2012-es Európa-bajnokság idején Németországban tanultam, így volt szerencsém átélni, hogy micsoda felhajtás övezi a német válogatottat, ebből pedig a különféle boltok, bevásárlóközpontok, marketingstábok is alaposan kivették a részüket.
Már az Eb kezdete előtti hetekben tele voltak a szupermarketek német zászlókkal, pólókkal, sálakkal és mindennel, amire csak szüksége lehet egy igazi focirajongónak. De itt van például Ausztria, ami Magyarországhoz hasonlóan abszolút nem tartozik a futballelitbe, mégis tömve vannak a boltok a szurkolói tárgyaktól, kezdve az egyszerű benzinkutaktól a drogériákon át, egészen a nagyobb bevásárlóközpontokig, melyeknek még a kirakatát is az osztrák nemzeti zászló színei díszítenek a nemzeti 11 kedvéért.
Tegyük fel, hogy idejön valaki külföldről, aki életében nem hallott még a Tescoról, pláne nem a CBA-ról, garantáltan azt fogja hinni, hogy előbbi a magyar üzletlánc, ami igencsak elkeserítő.
Míg a legnagyobb magyarországi bolthálózattal rendelkező multinacionális cég tele van mindenféle szurkolói termékekkel – a magyar zászlótól a nemzeti színű motorháztető-huzatig –, addig a CBA-ban plüss-emotikonokra, többek között mosolygó szardarabokra gyűjthetnek pontokat a vásárlók. A legnagyobb és talán egyetlen számottevő magyar üzletláncon elég nagy felelősség lenne, hogy ilyen esetben a válogatott és a szurkolók mellé álljon, nem mellesleg a promóció is garantáltan nagyobb sikerrel járna, mint a jelenlegi.
Leszögezném, hogy abszolút nem állok a multik pártján, örülnék, ha minél több magyar tulajdonú üzletlánc lenne, de úgy tűnik, hogy van még bőven mit tanulni, például a marketingérzékről vagy épp nemzeti érzelemből... A Tesco által forgalmazott, Európa-bajnokságra készült magyar szurkolói tárgyak persze egytől egyig Kínában jöttek le a futószalagról, de más alternatíva nem igazán mutatkozik, a termékekre pedig láthatóan bőven van kereslet, hiszen sok üzletükben már teljesen ki vannak fosztva a polcok.
Jó lenne, ha a futball-lázra nem kellene külön 30 vagy 44 évet várni.