A közösségi média mint az antiszemitizmus melegágya
2020.07.21. 18:08
A Zsidó Világkongresszus elnöke, Ronald S. Lauder legutóbb arról értekezett, hogy egyre több olyan videó terjed a holokauszttal kapcsolatos antiszemitizmus felbujtására vagy esetleges tagadására, amelyet a TikTok platformon keresztül használnak, és különösen népszerű a fiatalok körében. Ez a tendencia tanulmányok szerint nagyon támogatott, azonban ezt a lehető leghamarabb meg kell szüntetni.
Az egyik videóban például így szól egy dal: „Utazásra megyünk Auschwitzba, itt az ideje zuhanyozni!” – hallható. Ezekre a hangokra egy skorpiószerű robot látszik, aki szvasztikával (horogkereszttel) öl meg embereket. A BBC kutatása szerint ez a videó világszerte már több mint hatmillió találatot kapott.
Egy másik videóban egy fiatalember tejes folyadékot iszik. Amikor a furcsa ízről panaszkodik, egy barátja világosítja fel őt arról, hogy éppen egy dobozból ürítette Anne Frank hamvait az italába. A TikTok „bigmacdaddywac” profilnévvel rendelkező felhasználója így 1,3 millió kedvelést ért el. Egy további TikTok-felhasználó pedig engedi, hogy egy napbarnított fiatalember vidám zenére zuhanyozzon, ezt követően az „auschwitzi őr” nevű személy meglepetten néz rá. Ez azt sugallja, hogy a koncentrációs táborban fogvatartottak élvezték az életet. Ez a fajta magatartás a Soá és annak áldozatainak egyértelmű trivializálása és a rajtuk való gúnyolódás.
„Nem tolerálható az ilyen és ehhez hasonló tartalmak világméretű növekedése, ezért fel kell hívni az EU intézményeinek és a tagállamok politikusainak figyelmét, hogy tegyenek azonnali jogi lépéseket ezen internetes antiszemita felbujtások ellen” – Lauder szerint. Tarthatatlan, hogy az antiszemita tartalmak egyértelműen szabadon hozzáférhetők legyenek a közösségi médiafelületén, különös tekintettel a kiskorú felhasználók számára. Végül is a gyerekek nem születnek antiszemitának, hanem azzá nevelik őket.
A Zsidó Világkongresszus számára elfogadhatatlan, hogy bár a legtöbb EU-tagállam egyértelműen tiltja a jobboldali szélsőséges tartalmat, és szigorú büntetésekkel sújtja, a gyűlöletbeszédeket ezután egyfajta jogi vákuumban terjeszthetik, akár egy internetes szolgáltatón keresztül, mint ahogyan Kínában és az elnök szerint minden illetékest fel kell szólítani ennek a jogi kiskapunak az azonnali bezárására, és ezt minden rendelkezésre álló jogi valamint politikai-diplomáciai eszközzel végre kell hajtani.
A brit székhelyű Kampány az Antiszmitizmus Ellen (CAA) nevű szervezet hívta fel arra a figyelmet, hogy a Twitter a Dávid-csillagot, a judaizmus és a zsidó büszkeség szimbólumát gyűlöletkeltőnek tartja.
Stephen Silverman, az intézet antiszemitizmus elleni kampány nyomozási és végrehajtási igazgatója elmondta: „Elég sajnálatos, hogy a Twitter következetesen nem lép fel az antiszemitizmus ellen a platformján, de most lépéseket tesz a zsidókkal szemben, a Dávid-csillag megjelenítése miatt.
Mint ismeretes, a közelmúltban a Twitter megtagadta a #JewishPrivilege antiszemita hashtag elleni fellépést, és a közösségi médiaóriás kénytelen volt bocsánatot kérni annak engedélyezéséért, hogy egyes reklámok – gazdasági célból – neonácikra fókuszáljanak.