Környezetbarát magyar találmányt exportál a Mol a világ minden részére
2021.08.06. 08:28
A napilap a tatárföldi Nyizsnyekamszk városa mellett épülő gumibitumengyár néhány héttel ezelőtti beruházásának elindítása kapcsán készített interjút az igazgatóval.
Világi Oszkár elmondta: a társaság számára elképesztő lehetőségeket tartogat ez az együttműködés, hiszen a Tatnyeft olaj- és földgázipari társaság nemcsak Oroszország nyolcadik legnagyobb vállalata, de mélyen elkötelezett az új technológiák bevezetése iránt, és a terjesztésre is készen áll a Tatár Köztársaságban és a Független Államok Közösségében (FÁK). A mostani megállapodás egy többéves tárgyalássorozat eredménye, és az a lényege, hogy a Mol-csoport hozza a technológiát, a Tatnyeft pedig biztosítja a piacot és a megvalósítási helyszínt.
Ez üzleti és szakmai szempontból is értékes számunkra, hiszen a gumibitumen fontos sikertörténet a Mol-csoportnál, és igazi büszkeséggel tölt el bennünket, ha a Kárpát-medencei tudással más népeket is segíthetünk. Ugyanakkor ez csak az első lépés egy jóval nagyobb volumenű projektben. Szeretnénk a nemzetközi tudásmegosztást a lehető legtöbb országra kiterjeszteni, és jelentősen növelni a partnereink számát”
– mondta az ügyvezető igazgató.
Elmondta, hogy a projekt Oroszországban vagy Tatárföldön nem kapott külön támogatást, de a Tatár Köztársaság elnöke, Rusztam Minnyihanov személyesen kíséri figyelemmel és segíti a programot, hiszen
Emellett Oroszországban is jelentős előrelépés történt, hiszen az építésügyi minisztérium felvette a gumibitument az építési erőforrások katalógusába, így már az egész ország területén alkalmazni lehet a terméket.
Világi Oszkár felhívta a figyelmet: az az innováció terjed most el a Molnak köszönhetően, amelyet magyar kutatók, a Pannon Egyetem és a Mol szakértői találtak ki még a 2000-es évek körül.
Mint mondta, gondoskodtak arról, hogy az ötlet ne maradjon a tervezőasztalon: megteremtették a gyártás feltételeit Zalaegerszegen, a tavaly átadott új gumibitumen-üzemüket pedig már évi húszezer tonna kapacitással működtetik. Ezzel csaknem
ami az évente keletkező magyarországi gumiabroncs-hulladéknak nagyjából a nyolc-tíz százalékát teszi ki.
de ha felújításra fordítanák ezt a mennyiséget, akkor hatszáz kilométernyi utat lehetne belőle rendbe tenni. Egy hasonló kapacitású üzem épül Tatárföldön, és remélhetőleg majd minél több FÁK-országban.