Zsarolják a vasutasokat
2016.02.12. 18:38
Növekvő aggodalommal figyelik a MÁV-nál zajló bértárgyalásokat, ahol a szakszervezetek a vasúti áruforgalom szándékát is megpedzegették.
A közlemény emlékeztet, hogy a jelenlegi jogszabályok alapján a közlekedési közszolgáltatásban nagyon nehéz sztrájkot szervezni, hiszen a minimális szolgáltatás mértéke akkora, hogy szinte nem is engedi akadályozni az utasforgalmat.
Azonban ezek az előírások az árufuvarozást már nem védik ennyire hatékonyan. Az érdekképviselet ezért úgy látja, hogy az árufuvarozást érintő sztrájk áttereli a forgalmat a kamionokra, amit utána nem lehet már visszahozni. A MÁV-csoport munkabeszüntetésre készülő dolgozói ezért elveszíthetik a munkájukat, különösképpen a munkanélküliség által sújtott Záhony térségében – melynek forgalma hosszú idő óta idén januárban emelkedett először. De felhívják arra is a figyelmet, hogy az esetleges sztrájk hatására a forgalom a magyar vonalakról átterelődhet Szlovákiába, ahonnan szinte lehetetlen visszahódítani a fuvarokat.
A közlemény szerint a vasúti árufuvarozást piaci alapon végzik (az állam közvetlenül nem érintett), de a tehervonatok összeállításához és továbbításához kapcsolódó szolgáltatások egy tekintélyes hányadát a vasúti árufuvarozók a MÁV-tól rendelik, vasutasok ezreinek biztosítva ezzel a megélhetését.
Kovács Imre, a Hungrail elnökségi tagja és a piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) elnök-vezérigazgatója a közleményben arra is felhívta a figyelmet, hogy a társasága által a piacon egyedüliként végzett úgynevezett egyedi kocsis forgalom erős versenyben áll a közúttal. Tehát a szolgáltatás fennakadása, vagy átmeneti csökkenése azt jelentené, hogy a fuvaroztatók inkább a közúti szállítást választanák a vasúti helyett.
Kovács hozzátette, hogy az RCH a szakszervezetekkel már tavaly megkötötte az idei évre szóló bér-, illetve a 2020-ig érvényes foglalkoztatási megállapodást. De ha a piaci viszonyok megváltoznak, akkor a munkáltatónak lehetősége van csoportos létszámleépítésre.
(MTI)