Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Sokan és sokat tekerünk: jól megy a Mol Bubi

Tóth Dalma

2016.10.18. 20:58

A Mol Bubi 47 millió forintos bevételt termelt az év elsõ felében a jegy- és bérleteladásokból és az ingyenes idõszakon túli használatból.

A budai oldalon újabb gyűjtőállomásokat adnak át, de a kerékpárosklub szerint más területekre is ráférne a bővítés, és a tömegközlekedéssel kombinálva még jobban ki lehetne használni a rendszert.

A Mol Bubit már több mint két éve helyezték üzembe, azóta pedig 22 új gyűjtőállomás épült, szeptember végéig pedig további 13 állomással és 120 biciklivel bővült a rendszer. Ezzel összesen 112 kölcsönzési pont és 1270 kerékpár várja a bubisokat. 

A Bubinak eddig több mint 55 ezer felhasználója volt, ők összesen 1,4 milliószor kölcsönözték ki a bicikliket, és kétmillió kilométert tekertek. Idén a nyári hónapokban átlagosan napi 2800-3000 volt a bérlések száma. A 2016-os rekord június 22-én, szerdán volt, akkor 4370-szer használták a bicikliket. 

A Bubi legfőbb célja a közösségi közlekedés kiegészítése lenne, ha ezt tömegesen felismernék az emberek, meg lehetne duplázni a használók számát”

– mondta a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

Kürti Gábor szerint sokan akkor ülnek bringára, ha csak biciklit használva elérhetik az úti céljukat. Ezen a rossz szokáson kellene változtatni, hiszen más közlekedési módokkal kombinálva is érdemes kerékpárra pattanni. Metrózás után például ha 10-12 percet kellene várnunk a buszra érdemesebb Bubit használnunk és pár kilométert letekernünk.

Ezt a funkciót erősítenék az újabb állomások létrehozásával is. Kürti Gábor szerint a belvárosban a Nagykörúton belül nagyon jó a lefedettség, de a pesti oldalon több Bubi-pontot is elférne.

A BKK tájékoztatása alapján elenyésző számú lopás történt a rendszer igénybevételéhez képest: a két év alatt csupán öt lopás jutott 1,4 millió kölcsönzésre.  Mindegyik esetben előkerült a bicikli, valószínűleg a beépített GPS-nyomkövetőnek köszönhetően. 

A közbringákat azonban kritika is érte a felhasználók részéről. Sokkal jobb élmény lenne a kerékpárokat tekerni, ha könnyebbek lennének. Most 24 kilót nyom egy bringa és a tömör gumi miatt még több erőfeszítést igényel a tekerés. A BKK azt ígérte megvizsgálja a gumicsere lehetőségét, de még nem történt változás.

A közbringarendszer üzemeltetése évente legfeljebb 260 millió forintba kerül. Ezt az összeget úgy lehetne csökkenteni, ha például télen kevesebb biciklivel menne a rendszer a gyengébb kihasználtság miatt.

A Mol Bubi működését a névadó olajtársaság évente 122 millió forinttal támogatja.
A biciklik használatból csaknem 47 millió forint folyt be 2016 első félévében, ami éves szinten akár 100 milliós összeget is jelenthet. 

A legtöbb bevétel az ingyenes 30 percen túli használatból, illetve az éves bérletekből jött össze az év első hat hónapjában. A darabszámokat nézve ebben az időszakban napijegyből adtak el a legtöbbet, majd a háromnapos jegy, az éves, illetve a féléves bérlet fogyott leginkább. 

A kerékpárosklub vezetője szerint még több van a Bubiban annál, mint ahogy most tűnik, sok a kiaknázatlan lehetőség. Kürti Gábor azt javasolja, hogy növelni kell a lefedettséget, mert a mostaninál kétszer nagyobb területen háromszor-négyszer annyian használnák a zöld bicikliket. Ehhez viszont kerékpárosbarát úthálózat is kell, mert a Bubi bevezetése is azon a fontos alapon állt, hogy fejlesztik az infrastruktúrát, még úgy is, hogy a terveknek csak egy része valósult meg. A többi között átjárható hidakra lenne szükség szerinte, jól kerékpározható Bartók Béla útra és még több, a bicikliseknek mindkét irányból megnyitott egyirányú utcára.

A forgalmon ugyanis jól látszik: ahol megfelelő az infrastruktúra, ott sok a bubis is. 

(Origo)

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére