Mi lesz Simicska milliárdjaival?
2016.06.03. 22:38
A Mandiner szerint a közzétett beszámoló, amelyre a Közgép 5 milliárdos osztalékfizetését alapozzák az Indexnél és az Átlátszónál, nem bizonyítja, hogy a cég ki is fizette, ki is fizethette azt a bizonyos osztalékot.
A cikk szerint a tavalyi 9,6 milliárdos adózott eredményéből a Közgép szeretne 5 milliárd osztalékot fizetni részvényeseinek. Azonban van egy fontos kitétel, mely szerint az osztalékfizetés az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. írásbeli hozzájárulásához kötött.
Mindez úgy történhetett meg, hogy 2012-ben az MFB 34 milliárdos hitelkeretre szerződött a Közgéppel, az ellenzék által erősen vitatott módon. Azt nem lehet tudni, hogy Simicska milyen feltételek mellett kapott hitelt, ám a lap állítása szerint baráti közegben született szerződés egyes pontjai egészen más értelmet nyernek kevésbé baráti időkben. Például komoly nehézségeket okozhat, hogy a bank – fedezetvédelmi okokból – blokkolhatja a közgépes osztalékfizetést.
Az állami tulajdonú bank a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkárhoz, Németh Lászlónéhoz tartozik, akire korábban, fejlesztési miniszterré való kinevezésekor is Simicska embereként utalgatott a sajtó. Ám, van egy csavar a történetben, Lázár János személyében.
A Mandiner szerint ugyanis egy igen erős kormányzati szereplő blokkolta a Közgép osztalékfizetését. A portál megkereste a Miniszterelnökséget, a Közgépet, az MFB-t ám választ sehonnan sem kapott.
Az általuk megkérdezett jogi és számviteli szakértő szerint a nyilvános beszámolókból csak egy év múlva fog kiderülni, hogy kifizették-e, kifizethették-e Közgépnél az 5 milliárdos osztalékot a tulajdonosnak.
(Mandiner)