Közép-Európa legnagyobb infrastrukturális projektje készül
2016.09.09. 14:28
Szijjártó Péter a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló kínai-szerb-magyar háromoldalú megbeszélésen ismertette: a MÁV és a kivitelezést bonyolító projektvállalat közötti szerződés november elsejéig létrejön, a beruházást lebonyolító magyar-kínai közös vállalatot pedig szeptember végéig hozzák létre.
A miniszter szerint a felújított vasútvonalnak köszönhetően Magyarország válik a térség legfontosabb közlekedési tranzitországává, majd megjegyezte: "a beruházással Magyarországon keresztül vezet majd a leggyorsabb útvonal Nyugat-Európába azon görögországi kikötők felől, ahova a Közel-Keletről és Kínából nagy mennyiségű árut szállítanak."
A megállapodás értelmében a Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonalon a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Összesen 350 kilométernyi, magyar oldalon pedig 166 kilométernyi vasúti szakaszt újítanak fel. A projekttel kapcsolatban körülbelül 550 milliárd forintos költségvetéssel számolnak a magyar oldalon – amely a budapesti olimpiai pályázat miatt magasabb összeg, mint ahogy azt előzetesen várták.
A kínai fél október 31-ig fogalmazza meg a finanszírozási ajánlatot. A beruházás 85 százalékát kedvezményes kamatozású kínai hitelből finanszírozzák. A hitelfelvétel feltétele, hogy "a kínai kormány, illetve a kínai Eximbank által folyósított hitel kedvezőbb feltételeket kínál majd, mint bármely Európában elérhető, fejlesztési banki típusú hitel."
Szijjártó elmondta: 16 közép- és kelet-európai ország, valamint Kínai állam- és kormányfői november elején Rigában találkoznak, ahol a finanszírozási megállapodási részletek tisztázásáról lesz szó.
(MTI)