Igenis fontos a Volkswagen-botrány
2016.01.18. 16:38
Volt egyszer egy Volkswagen-botrány, ami ahogy jött, úgy ment, és mostanra igen kevesek beszélnek róla. Pedig lenne miről.
Mert hát a Közlekedés és Környezet zöld szervezet már 2006-ban, jóval a botrány kipattanása előtt figyelmeztetett: a dízel motorok sokkal több káros anyagot bocsátanak ki a valóságban, mint a hivatalos laboreredmények alapján várható lenne. Azonban ekkor ez még nem volt elég, hogy áttörje az ingerküszöböket.
Na, de a szabályozó hatóságokat nem csak ebben az egy esetben figyelmeztették ám. Az Európai Bizottság saját 2013-as felmérése is azt mutatta ki, hogy a dízelmotorok négyszer annyi káros anyagot pöfögnek a levegőbe, mint amennyi a megengedett érték. De valahogy ez se volt elegendő.
Pedig a felmérésből kiderült, hogy dízel motorok szennyezési aránya egyáltalán nem kispálya. Már csak azért sem, mert az európai nitrogén-oxid kibocsátás 40 százalékát adja a közúti közlekedés, aminek a nagy részét, hogy, hogy nem a dízelmotorok adják.
De a szóban forgó a botrány kirobbanásáig egészen tavaly szeptemberéig várni kellett. Akkor, ugyanis az amerikai környezetvédelmi ügynökség gondolt egyet, és menet közben is tesztelte a VW autóit. És hát kiderült, amit már a korábbi figyelmeztetések alapján sejteni lehetett, hogy a Volkswagen dízelmotorjai a megengedettnél negyvenszer több káros anyagot okádnak a levegőbe – így érik el azt a teljesítményt, amelyet a gyártó amúgy "normál üzemmódban" szavatol.
(FT)