Forma-1: ezt tudhattuk meg az elsõ hét után
2017.03.02. 22:28
Csütörtökön fejeződött be a Forma-1-es szezon első teszthete Barcelonában. Bár az első pár nap eredményeiből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, az azonban már körvonalazódik, hogy a Mercedes ismét dominálni fog az idei évben.
A gyártóknak a mostani szezonra bevezetett új szabályozások miatt át kellett tervezniük az autók kasztniját, valamint azok erőforrás-rendszere is gyökeresen megváltozott. A szezonnyitó ausztrál futam előtti tesztek arra jók, hogy a csapatok felmérjék, hogyan is sikerült a téli szünet alatt megépíteniük az új autóikat.
Ezeken a napokon a csapatok szabadon használhatják a méregdrága szenzoraikat, valamint a többi speciális eszközüket, amelyekből kinyerhetik azokat az adatokat, hogy tovább tudjanak finomítani a járművön.
Egyelőre azt látni, hogy a továbbra is a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari lesz az élmezőnyben. A szezon előtti tesztek eredményei a nézők számára mindig csalóka, hiszen a topcsapatok ilyenkor nem csúcsra járatott gépekkel hajtanak ki, inkább altatnak. A kisebb csapatoknál láthatunk reálisabb eredményeket, ők ugyanis a teszt során igyekeznek a legjobb benyomást kelteni a szponzorok előtt, így szinte kivétel nélkül teljes gőzzel nyomják a gázt.
Míg Lewis Hamilton 2016-ban az első tesztnapon 1:25.409-es időt futott, addig májusi időmérő edzésen több mint három másodperccel volt gyorsabb. Akkor az első rajtkockát 1:22.0-ás időt idővel kaparintotta meg. Ennyi időt képtelen egy autó javulni alig több mint két hónap alatt, így kijelenthető, hogy a 2016-os teszt során a Mercedes visszafojtotta a motort, minden jel szerint idén is hasonló volt a helyzet.
A legbiztatóbb eredményt a Force India csapata nyújtotta, hiszen alig maradtak csak el a topcsapatoktól, általában fél és egy másodperc hátrányban voltak a legjobb háromtól. A tesztek legnagyobb vesztese a McLaren volt. Fernando Alonso egy teljes kört sem tudott megtenni az első nap. A többi tesztnapon is csak szenvedett a spanyol pilóta valamint társa, a belga Stoffel Vandoorne. A teljesen újratervezett McLaren-Honda a ismét kudarcot vallott, nem nagy meglepetésre, hiszen mióta visszatértek a száguldó cirkuszba, az ő motorjuk legkevésbé megbízható.
Bár a japán motorgyártó nagy reményekkel érkezett Katalóniába, hiszen az előző, teljesen megbízhatatlan és gyenge motort a kukába dobták és egy teljesen új konstrukciót terveztek, azonban már az első nap rá kellett, hogy jöjjenek, hogy a mostani sem a megbízhatóságáról lesz híres. A második napra kicsit javult a helyzet, mivel a belga Stoffel Vandoorne már negyven kört tett meg, azonban csak a tizedik leggyorsabb kört tudta teljesíteni.
A Pirelli újratervezett, szélesebb abroncsainak és a tovább erősített motoroknak köszönhetően egyes szakértők úgy gondolták, hogy akár öt másodpercet is gyorsulhatnak az autók körönként. Bár ez a merész állítás eddig még nem igazolódott be, némi bizakodásra adhat okot az, hogy a második tesztnap leggyorsabbja, Kimi Raikkönen már két másodperccel gyorsabb kört teljesített, mint a legjobb barcelonai idő a tavalyi versenyhétvégén.
Egyelőre úgy tűnik, hogy csak a Ferrarinak és a Red Bullnak lehet esélye arra, hogy valamelyest befogja a Mercedest. Nagyon úgy tűnik, hogy csak ez a két csapat törhet majd borsot a stuttgartiak orra alá. Ennek fényében még talán arra is van esély, hogy az előzőekhez képest ismét izgalmas, jó versenyeket lássunk. Mi legalább is bízunk benne.