Debrecen: öles léptekkel az ország megsemmisülése felé
2015.11.12. 17:31
Elkészültek a debreceni főpályaudvar tervei, a 21 milliárd forintos beruházás kivitelezése jövőre kezdődik, és 2019-re készül el – jelentette be a város polgármestere csütörtökön a Nagyállomás épületében tartott sajtótájékoztatón.
Papp László (Fidesz-KDNP) közölte, az új főpályaudvar a közösségi közlekedés valamennyi ágát integrálja, és a modern közlekedés szimbóluma lesz. A fejlesztési terület összesen 115 ezer négyzetmétert érint: a Nagyállomás főépülete megmarad, mellé két új irodaszárnyat, 390 férőhelyes parkolót építenek, a 4-es számú főút a felszín alá kerül, mint ahogy a föld alá süllyesztik a buszpályaudvart is.
A főpályaudvar előtti Petőfi tér zöldfelületű sétálóövezet lesz, s új pályaudvarokat építenek a Fényes-udvarban ás Apafán.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a kormány az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében külön nevesítve biztosított 21 milliárd forint támogatást a debreceni főpályaudvar és intermodális központ felépítéséhez.
Tasó szerint kulcsfontosságú a gazdaság motorjait jelentő megyeszékhelyek fejlesztését. A Modern városok program keretében erre elkülönített 42 milliárd forintból eddig Kaposvár, Zalaegerszeg és Eger kapott lehetőséget, hogy megvalósítsa a tervét ebben ciklusban.
Elmondta azt is, hogy a kormány támogatja a vasúti személyszállítás további térnyerését, a közlekedési ágazatok között pedig összehangolt menetrendet, egységes utastájékoztató- és jegyrendszert hoznak létre. Jövő év végére megvalósul az egységes tarifarendszer Magyarországon, egyetlen jeggyel lehet majd eljutni különféle közlekedési eszközökön bárhova az országban – emelte ki az államtitkár.
Tasó László közölte: folytatódik a 100-as vasútvonal fejlesztése Püspökladány és Debrecen-Apafa között, a vonal mentén valamennyi állomásépületet felújítják. A közlekedéspolitikai államtitkár kilátásba helyezte a debreceni kisvasút, a Zsuzsi vonat bekötését az új főpályaudvarba.
A tájékoztató végén az építészek és a közlekedéstervezők részletesen bemutatták a leendő debreceni főpályaudvar terveit. Kovács Péter építész kiemelte: a tervekbe integrálták a Kelemen László tervei alapján 1961-ben átadott Nagyállomást, amely "a kor szellemében magas színvonalon épült". Hozzátette: az új főpályaudvar sétálóövezetével a terület ismét közvetlenül kapcsolódik a városközponthoz, amely szerves kapcsolat az állomás és környéke második világháborús bombázásakor szűnt meg.