Brüsszel fogja vizsgálni a német autógyárak mismásolását
2017.07.24. 20:15
A német szövetségi gazdasági minisztérium szóvivője, Tankja Alemany hétfőn elmondta, hogy minden esetben csak egy hatóság folytat vizsgálatot, és a német autógyártók esetében ez az EB, amely szoros együttműködésben dolgozik a német nemzeti versenyhatósággal. Így kiderült az is, hogy a kormány nem vesz részt a vizsgálatban. A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a német tárcák a sajtóból értesültek az ún. Ötök köre kartellezéséről.
A Der Spiegel múlt héten számolt be arról, hogy az öt gyártó a kilencvenes évek óta több mint hatvan munkacsoportban, kétszáznál is több munkatárs részvételével egyeztettek titokban technológiai, beszállítói ügyekről és a gyártási költségekről. Úgy tudni, hogy ezen megbeszélések célja a piaci verseny kiiktatása volt. Ha a sajtóinformációk igaznak bizonyulnak, akkor az Ötök körének esete lehet a német gazdasági történetének egyik legnagyobb szabású kartellezési ügye.
Az ügyről a VW "egyfajta önfeljelentést" tett, és átadott adatokat a hatóságoknak a Daimler is. Az egyelőre nem ismert, hogy a VW és a Daimler lépése versenyjogi értelemben önfeljelentésnek minősül-e. Amennyiben tiltott egyeztetést folytató versenytársak önfeljelentés révén teljes mértékben feltárják a jogsértést a versenyfelügyelet előtt, kisebb büntetést kaphatnak, vagy akár mentesülhetnek is a büntetéstől. Azonban a gyártók versenyjogi eljárás mellett kártérítési perekre is számíthatnak, ha beigazolódik a kartellgyanú.
A Süddeutsche Zeitung hétfői beszámolója szerint a Daimler 2011-től kezdve fokozatosan kivált az Ötök köréből, egyre kevesebb titkos egyeztetésen vett részt. Abban az évben a társaságot több mint egymilliárd euróra büntette az EB kamionok értékesítési árával kapcsolatos versenyjogsértés miatt. Ezért a társaságnál tanfolyamokat indítottak, hatszáznál is több vezető beosztású munkatársnak tartottak továbbképzést versenyjogból, így nagymértékben bővültek ismereteik arról, hogy miről szabad beszélni a versenytársakkal, és miről nem.