Beszéljünk egy fontos közlekedési problémáról
2017.11.24. 09:30
Biztosan sokan vannak, akik elgondolkoztak már azon, hogy vajon miért nem indul el a busz a buszsávban, amikor neki már zöld van (világít a külön "BUSZ" felirat a lámpán).
Azért, mert valami szerencsétlen ott áll, szabályosan egyébként, mert jobbra fordulna a lelkem, csak éppen nem tud róla, hogy már mehetne.
Igen, sajnos sokan nem tudják, pedig tanítják:
Rengeteg autós ahelyett, hogy befordulna ilyenkor jobbra, áll, hiszen a lámpa piros. Ezzel gyakran egy egész busznyi embert tartanak fel. Minősített eset, amikor ezt olyan helyen teszik, ahol a busz besorolását segítené a sáv, ami aztán a lámpás kereszteződés után megszűnik, így ha nagy a forgalom és kevés a jó ember, akár perceket is bukhat a busz egy ilyen autós miatt.
Egész pontosan így szól a szabály:
amennyiben a jelzőlámpa busz fényjelzéssel van kiegészítve, akkor ez mindazokra vonatkozik, akik a buszsávban tartózkodnak."
Ha tehát a buszsávban a pirosnál állsz, jobbra akarsz fordulni, világít a "BUSZ" jelzés, és dudál mögötted egy autó, taxi, busz akármi, akkor nem ő az idegbeteg, és nem ő a hülye, hanem sajnos te, ha nem indulsz el.
A belvárosban egyes kereszteződésekben tábla jelzi, hogy ilyenkor mehetnek jobbra. Ezzel két baj van: az egyik az, hogy teljesen felesleges a tábla, olyan, mintha lakott területen 50-es sebességkorlátozó táblák lennének kihelyezve mindenhol. A másik, hogy csak pár helyen van ilyen tábla, így a tudatlan sofőrök azt hihetik, csak egyes kereszteződésekben fordulhatnak jobbra a pirosnál, amikor a buszoknak már szabad jelzése van, pedig ez nem így van.
Ez a jelenség körülbelül annyira idegesítő, mint az M7-esen a háromsávos szakaszon azok, akik a középsőben mennek, ha üres a külső sáv.