Azt gondoltad, hogy nem veszélyes vezetés közben headsettel telefonálni?
2016.06.09. 14:58
A kutatók szerint teljesen be kellene tiltani a telefon használatát vezetés közben. A telefon nyomkodásához a készülékre kell néznünk, így a veszély egyértelmű: amíg bepötyögünk egy számot, addig nem tudunk az útra és a környezetünkre figyelmi. Az okostelefonok világában azonban erre nincs is szükség. Sok készülék hangutasításokkal is tud tárcsázni, a hívást ki lehet hangosítani vagy használhatunk headsetet. Emiatt mindkét kezünket használhatjuk vezetés közben és a szemünket sem kell levenni az útról. A legnagyobb probléma mégis az, hogy a beszélgetés veszélyes mértékben eltereli az ember figyelmét.
A kutatásban önkéntesek reakcióit figyelték, akik egy sor veszélyes közlekedési helyzetbe kerültek egy számítógépes szimulációban. Előfordult, lelépett eléjük egy gyalogos, vagy feléjük tart egy autó.
Az eredmények szerint azok, akik kísérlet közben beszélgettek, a veszélyes helyzetek felére reagáltak – a többit észre sem vették.
Gyakori tévhit, hogy ha úgy telefonálunk vezetés közben, hogy mindkét kezünket használjuk, akkor az biztonságos. Az eredményeink szerint ez koránt sincs így. A beszélgetés azért veszélyes, mert a vezető ilyenkor elképzeli a párbeszéd témáját: képzeletében megjelennek emberek, helyszínek és események. Ez a képzelődés erőforrásokat von el más agyterületektől, amelyek a beérkező információ feldolgozásáért felelősek. A törvények jelenleg azt az üzenetet közvetítik, hogy kéz nélkül biztonságos telefonálni vezetés közben. Sajnos nem ez a helyzet"
– mondta dr. Graham Hole a Sussex-i Egyetem kutatója.
A kísérletben 20 férfi és 40 nő vett részt, akiknek minden mozdulatát kamera figyelte. A résztvevők a virtuális valóságban egy autót vezettek belül nézetből, és különböző veszélyes helyzetekbe kerültek, amelyeket a fék, a gáz és a kormány használatával kerülhettek ki.
A kontroll csoport úgy vett részt a kísérletben, hogy semmi sem terelte el a figyelmüket. A többieknek ugyanúgy végig kellett menniük a pályán, azzal a különbséggel, hogy egy hangszóróból egy férfi hangja állításokat tett, amelyekről el kellett dönteniük, hogy igaz vagy hamis, de őket is két csoportra osztották. Az egyik csoportnak egyszerű állítások igazságtartalmát kellett eldönteniük. A másik csoportnak olyan állításokat fogalmaztak meg, amely jobban igénybe vette a vizuális memóriájukat. Ilyen volt például, hogy "az 5 fontos bankjegy ugyanakkora mint a 10 fontos bankjegy".
Az a csoport, amelynek alapszintű állítások igazságtartalmát kellett meghatároznia, mérhetően rosszabbul teljesítettek, mint a kontroll csoport. A legrosszabbul azok teljesítettek, akiknek jobban kellett használniuk a memóriájukat és a képzelőerejüket.
A legaggasztóbb az eredményekben az, hogy nem is valódi beszélgetés történt. A tesztalanyoknak csupán el kellett dönteniük, hogy egy állítás igaz vagy hamis. Egy élőszavas beszélgetés ennél sokkal bonyolultabb"
– mondta Dr. Hole.
A reakcióidő nagyjából 1 másodperccel nőtt meg az utóbbi csoportnál. Ez nem hangzik soknak. Amennyiben 50-el megyünk, akkor nagyjából 13 métert teszünk meg másodpercenként, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy pontosan ennyivel nő meg a féktáv. Azok, akik beszélgettek vezetés közben, mindössze az út egy kisebb szeletére tudtak figyelni és sokszor fel sem fogták a veszélyt okozó helyzetet.
A szemkövető kameráknak köszönhetően azt tapasztaltuk, hogy az alany meglátja a veszélyes helyzetet vagy a veszélyt okozó tárgyat, de egyáltalán nem reagál"
– mondta a kutatás vezetője.
Az autóban több lehetséges hangforrás is van: a rádió vagy egy utas. Azonban a kutatások szerint egyik sem olyan veszélyes, mint a telefonos beszélgetés.