Az internetrõl is kiszorulóban van az Iszlám Állam
2017.03.25. 19:58
A Sky News az Iszlám Állam által használt kommunikációs csatornákat figyelemmel kísérve jutott arra az állításra, hogy az Iszlám Állam online jelenléte folyamatosan szorul vissza.
Míg 2015 februárjában a terrorszervezet 892 propagandaanyagot tett közzé (köztük videókat, fotókat, hanganyagokat és különböző írásokat) digitálisan, addig 2017 februárjában már csak 570 ilyen anyag került nyilvánosságra. Ez 36 százalékos visszaesést jelent.
A Radikalizáció és Politikai Erőszak Tanulmányok Nemzetközi Központja (ICSR) által szolgáltatott adatokból derül fény arra, hogy az Iszlám Állam propagandája már más célokat fogalmaz meg.
2015-ben a dzsihadista szervezet kommunikációjának 53 százaléka fókuszált a kalifátus alatt létesítendő eszmei, ideális életre, 39 százaléka pedig a dzsihád éltetésére.
Ebben az évben azonban már 80 százaléka az IÁ propagandagépezetének kizárólag a dzsihádot hangsúlyozza, míg pusztán 14 százalékban foglalkoztak az ideális, Saría törvénykezésen alapuló világképpel. A változást a kutatás a Moszulban vívott küzdelmekkel magyarázza, ahol a dzsihadisták sorra vereségeket szenvednek az iraki erőkkel szemben.
Elmondható tehát, hogy az Iszlám Állam propagandája minőségileg és mennyiségileg is megváltozott az elmúlt években. Ezt Charlie Winter, az ICSR kutatója is megerősítette, ám, mint fogalmazott:
Ettől függetlenül még mindig jelen van az Iszlám Állam az interneten. Továbbá a londoni támadást is használhatják propagandacélokra. Az ilyen támadásokkal biztosítják azt, hogy az emberek gondolkodásába bevéssék magukat.”
Az elmúlt három évben azonban a Twitter és a Google is egyre több energiát fordít arra, hogy a dzsihadista tartalmakat eltávolítsák felületükről. Ennek következtében az Iszlám Állam egy titkosított üzenetküldő alkalmazáson, a Telegram-on kénytelen kommunikálni, ez pedig azt jelenti, hogy nem tudnak olyan széles embertömegeket megszólítani, mint például a Twitteren.