A multik miatt nincs jó és olcsó magyar sör
2017.03.18. 09:58
Gyenge Zsolt, a sörfőzdék 80 százalékát tömörítő Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke, a Fóti Kézműves Sörfőzde vezetője a Magyar Időknek beszélt a kisüzemi magyar sörök helyzetéről.
a multik üzletpolitikájukkal nem hagynak sok lehetőséget a vendéglátósoknak a kézművesként ismert sörök értékesítésére. A négy nagy sörgyár gyakorlata az, hogy hosszú távú szerződést kötnek az adott vendéglátóhellyel, sokszor kizárólagos forgalmazást kérnek, és ettől a kötelezettségtől már nagyon nehéz szabadulni"
— mondta.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy kocsmában vagy étteremben szinte biztos, kizárólag a holland Heineken, az amerikai-kanadai tulajdonú Borsodi, az osztrák kézben lévő Pécsi vagy a japán tulajdonú Dreher sörgyár termékeit ihatjuk. Szerencsésebb esetben import (nem a bőcsi Staropramenre vagy a pécsi Ottakringerre gondolunk, hanem például a Pilsnerre) cseh, német vagy osztrák sört is ihatunk, de ahhoz, hogy minőségi, magyar sörhöz jussunk, szerencse vagy a témában való jártasság (és pénz) szükséges. Ilyeneket ugyanis csak a kisüzemi sörfőzdék gyártanak az országban, és a mennyiségből fakadóan ezek sokszor meglehetősen drága termékek. Az egyszeri fogyasztó pedig nem is tudja, hol keresse azokat a helyeket, ahol ilyen söröket kapni.
Gyenge Zsolt beszélt a sörgyárak privatizációjáról is, mely a 90-es évek elején kezdődött. Szerinte azóta nem tudnak a kicsik érvényesülni a hazai piacon, korábban ezen vállalkozások 90 százaléka tönkrement.
A kézműves sörök iránti fogyasztói igények növekedése miatt a kis főzdék piaci részesedése jelenleg 1-2 százalék.
A kormány már nyújt lehetőséget pályázatok útján, kisvállalkozói támogatások formájában a fejlesztésekre"
— emelte ki Gyenge Zsolt, de úgy vélekedett: ez nem elegendő a piaci részesedés növeléséhez.