Megfér-e egymás mellett a Saul fia és a "propellerezés"?
2016.09.19. 13:28
Most szombaton, azaz szeptember 24-én az RTL Klub reklámok nélkül fogja leadni Nemes Jeles László Oscar-díjas alkotását.
Az elmúlt héten nagyon sok helyen megírták, hogy az RTL Klub főműsoridőben, az X-Faktor premieradása után adja le Nemes Jeles László Oscar-díjas alkotását, a Saul fiát.
Azt lehetett érezni, hogy a kereskedelmi csatorna hatalmas áldozatot hoz nézőiért azzal, hogy reklámmentesen vetíti a Saul fiát. A televízió programigazgatója, Kolosi Péter maga is azt nyilatkozta a Népszabadságnak, hogy ellenzi, ha azt kérik egy kereskedelmi csatornától, hogy reklám nélkül vetítsenek le egy filmet – mivel az „ellentmond a kereskedelmi televíziózás működésének.” De mivel a Saul fia egy olyan alkotás, amelyet nemcsak a témája, hanem a feldolgozás miatt is nehéz megemészteni, az RTL úgy döntött, hogy nem szakítja meg a filmet reklámszünetekkel.
Tehát a kereskedelmi csatorna afféle kulturális, nemzeti küldetésként tekint a film televíziós premiervetítésére. Az „áldozatkészséget” pedig csak felerősítette a sajtó, akik vezető hírként számoltak be az RTL közleményéről – segítve a csatorna felmagasztalását.
Nézzünk szembe a valósággal. Én ezt a „gesztust” egyszerűen képmutatásnak tartom.
Hogy fér meg egy, a holokauszt tragédiáját feldolgozó alkotás az RTL II-n futó Való Világot promozó spotok mellett? Sehogy!
Elképzelem, ahogy a néző szombaton leül az RTL elé és a következőt látja: röhögcsélés, kacagás az X-Faktor kezdő, botfülű celebjelöltjein; a film előtti reklámszünetben a villalakók „helikopterezéseinek” mutogatása, esetleg egy bejátszás arról, ahogy VV Micit megcsöcsörészik, VV Dinát pedig úgy kinyalják, mint a mézes csuprot.
Gyanítom, hogy ezek után a csatorna nem tudja felkészíteni a nézőit a film hangulatára. Pedig a Saul fia igazán megérdemelné ezt a „gesztust.”
Félreértés ne essék: nem a csatorna által kínált tartalmakat, és nem is az RTL-t kritizálom – hiszen a piaci logika alapján így működnek a dolgok –, hanem azt, ahogy a premiervetítést beharangozták, és azt a környezetet, melyben vélhetőleg leadják az Oscar-díjas alkotást.
Ugyanakkor bízom abban, hogy nem csak a Saul fia lesz az egyetlen olyan – akár magyar, akár nemzetközi gyártású, történelmi vonatkozású – alkotás, amelyet reklámok nélkül, főműsoridőben fog levetíteni a kereskedelmi csatorna.