Ilyenkor hol van Greta Thunberg?
2022.04.27. 12:40
Ha eddig úgy éreztük, hogy térdig ér a szar, lassan bátran kijelenthetjük, hogy nyakmagasságnál tartunk.
És hullámzik is.
A Gazprom orosz energetikai óriásvállalat közölte, hogy leállította a gázszállításokat Bulgáriába és Lengyelországba, miután egyik ország sem volt hajlandó rubelben fizetni a szállításokért. A bejelentésre azután került sor, hogy szerda kora reggel némi zavar támadt, amikor az adatok szerint a Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba irányuló gázszállítások a Jamal-Európa gázvezetéken átmenetileg nullára csökkentek.
Lengyelország a továbbiakban nem vásárol gázt Oroszországtól – jelentette ki Piotr Naimsky, a lengyel kormány stratégiai energetikai infrastruktúráért felelős képviselője. Elmondta, hogy Lengyelország 2025-re úszó terminált épít Gdanskban a cseppfolyósított földgáz (LNG) fogadására.
„Nem fogunk gázt vásárolni orosz cégektől. Gyorsabban történt, mint vártuk. Normális körülmények között a Gazprommal kötött gázszerződésnek ez év decemberében kellett volna lejárnia. Hat éve készülünk erre” – mondta Naimsky az RMF FM lengyel rádió adásában
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter videóüzenetében azt mondta:
Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy a Magyarország irányuló földgázszállítás szerződés és ütemterv szerint, zavartalanul zajlik.”
Csak idő kérdése volt, hogy az oroszok a gázszállításokkal kezdjenek el nyomást helyezni az európai országokra. Az Európai Unió az orosz gáz egy részét az Egyesült Államokból behozott folyékony földgázzal (LNG) váltaná ki.
Joe Biden amerikai elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke március végén jelentette be, hogy
A vezetők nyilatkozata szerint legalább 2030-ig az Egyesült Államok évi ötvenmilliárd köbméter LNG kontinensre történő szállítására lesz képes.
Ursula von der Leyen úgy becsülte, hogy az üzlet az oroszoktól vásárolandó földgáz mintegy egyharmadát váltaná ki.
Thank you for supporting Europe’s energy security and independence from Russia.
Your commitment to provide us with an additional 15 bcm of LNG this year is a big step in this direction.
Europe will work to ensure stable demand for additional 🇺🇸 LNG until at least 2030.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 25, 2022
A LNG szállítása bonyolult folyamat, óceánjáró hajókra van szükség és az áru kirakodása sem egy egyszerű folyamat, ugyanis speciális terminálokra van szükség hozzá. A Deutsche Welle beszámolója szerint Németországban nincs egy LNG-terminál sem, de Olaf Scholz kancellár ezen változtatni szeretne. Németországnak jelenleg belgiumi, franciaországi és hollandiai terminálokon keresztül kell LNG-t szállítani. Összességében
Jelen állás szerint 665 darab LNG-tartályhajó járja az óceánokat világszerte. Egy átlagos hajó 72 ezer tonna cseppfolyós gázt tud szállítani. Az európai igényeket nagyjából 166 tartályhajóval lehetne kielégíteni, ami valljuk, be nem reális. A realitás az, hogy orosz gáz egy részét cseppfolyós gázzal, a másik részét szél-, nap-, víz- és nukleáris energiával lehetne helyettesíteni.
A helyzet az, hogy a LNG és a hajós szállítás is meglehetősen környezetszennyező vállalkozásnak tekinthető.
Thunberg bármit megtenne a környezetért, tart előadásokat az Európai Bizottságban meg az ENSZ közgyűlés előtt. Ha kell felszólít, ha kell tüntet – iskolába járás helyett –, ha kell hisztizik. De úgy tűnik, hogy a PR-csapatának az ingerküszöbét nem érte el az LNG-import.
Pedig igazán mondhatna valamit.
A kanadai Tracey Saxby tengerbiológus, a My Sea to Sky nevű civil szervezet vezetője már 2019-ben felszólalt az LNG ellen.
Szerinte
Elmondása szerint az LNG életciklus-elemzése azt mutatja, hogy ezek a kibocsátás-intenzív projektek több üvegházhatású gázt termelnek, mint a szén. Ennek oka a repesztéstechnika miatti metánkibocsátás, amely a repedéskutakból és a csővezetékekből származik, valamint az energiaigényes folyamat, amelynek során a repesztett gázt -162 °C-on folyékony halmazállapotra hűtik, majd úgy szállítják.
Az LNG nem zöld, és a tudósok arra figyelmeztetnek, hogy az ipar és a kormányzat zöldé propagálta.”
– vélekedett.
A teherhajókkal is vannak gondok környezetvédelmi szempontból.
Viszont az is igaz, hogy ha az összes szennyezőanyag-kibocsátást leosztjuk egy tonna megmozgatott rakomány egy kilométeres útjára, még mindig a hajós szállítással ússzuk meg ezt a legkevésbé káros módon (és mellékesen a legolcsóbban is).
A jó hír talán az, hogy Thunberg kisasszony figyelmét nem kerülte el az orosz-ukrán háború. Tud róla.
A Twitterje szerint egy nappal a vérrontás kitörése után már a stockholmi orosz nagykövetség előtt tüntetett többedmagával.
Outside the Russian embassy right now. #StandWithUkraine pic.twitter.com/6S7it37DSL
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) February 25, 2022