És az megvan, hogy ha nem tetszik egy film, már az oroszok trollja vagy?
2018.10.02. 17:20
Weaponizing The Haters: The Last Jedi and the strategic politicization of pop culture through social media manipulation – azaz Fegyver a gyűlölködésből: Az utolsó Jedik és a popkultúra stratégiai átpolitizálása a közösségi média manipulálásával.
Ezzel a címmel került fel a netre egy (komolynak szánt?) tanulmány, ami lényegében azt állítja: az amerikai társadalmat az oroszok a popkultúrán keresztül próbálják meg megosztani, erre pedig Az utolsó Jedik című filmet használták fel. Hogy hogyan?
Nos úgy, hogy a tanulmány írója szerint a film negatív fogadtatása egy jól felépített, átgondolt kampány része volt. A szerző három csoportba osztotta a negatív online reakciókat: politikai indíttatásúakra, nettó trollkodásra és valós rajongói felháborodásra.
A szerző egyik zseniális megállapítása, hogy Az utolsó Jedikkel foglalkozó, negatív töltetű bejegyzés és komment 50,9 százaléka politikai töltetű volt. És persze jön a szokásos sivalkodás: orosz trollok, botok, stb. írták a negatív kritikákat.
Hú b888zmeg"
– mondhatná erre az átlag mozinéző egy óriási sóhajtást követően.
Önmagában ugyanis elég érdekes azzal vádolni akárkit, hogy politikai töltetű kritikát fogalmaz meg Az utolsó Jedikkel kapcsolatban, ha egyszer maga a film is politikai töltetű. Gondolhatunk itt a lila hajú femináci admirálisra, vagy a teljesen felesleges mellékszálra, amelyben kaptunk egy nagy adag fejmosást a kapitalizmusról és az állatvédelemről.
Ahogy az is érdekes, hogy a filmet ért negatív kritikákat az oroszok mellett Donald Trump elnökségével próbálja az írás összemosni – mondván, hogy az elnök alatt olyan átpolitizálttá vált a társadalom, hogy már egy filmet sem lehet nyugodtan megnézni. Erre már csak azért is érdemes szánni egy mondatot, mert ha a sportot, a fim- és zeneipart és az internetet tényleg Donald Trump politizálta át, és nem mondjuk a Colin Kaepernickek, a Harvey Weinsteinek és a Mark Zuckerbergek, akkor ott tényleg kőkemény konteózással van dolgunk.
Mi inkább maradunk annál a magyarázatnál, hogy ha egy film szar és a forgatókönyvíró mérhetetlenül tehetségtelen, akkor azért nem a rajongók rasszizmusa, szexizmusa, gyűlölködése a felelős. Persze az orosz ügynökökre mindent rá lehet kenni, de mi azt tippeljük, hogy kevesebb pökhendiség és némileg több alázat jobban megteszi a hatását.