Az újabb felújított metrószakasznak örülünk, csak a látványosan lejáratódott Karácsonynak nem
2022.05.14. 10:00
Ez voltaképpen jó hír a budapestieknek, de tapasztalatom szerint sokan mégsem tudnak neki tiszta szívből örülni.
Ha ugyanis Tarlós István jelentette volna be a fontos eseményt, akkor nem lenne baj, mert az emberek tudnák, hogy a munkálatok a tervek szerint haladnak. Tarlós mérnöki lelkületének volt egy pontossági kisugárzása is, s tudták róla az emberek, minden vállalásának precízen eleget tett. Ha ő marad a főpolgármester, akkor már biztos klímával közlekednének a metrószerelvények. Sajnos nem ő maradt. Karácsonynak e téren is csak a lázításra, a népszerűség hajhászására futotta. Hőmérővel a kezében vigyorgott a kamerába, csóválta a fejét, hogy ez így nem jó, meg úgy nem jó. Aztán mikor főpolgármester lett, hipp-hopp elveszett a hőmérője, meg azok a gondolatai is, amelyeket úgymond a budapestiek érdekében meg akart valósítani. Szegény budapestiek a korrupció gyanús ügyeken, a klímavészhelyzet azonnal bejelentésén, meg az ünnepélyesen felavatott rovarhoteleken kívül mi szépet és jót kaptak a fővárostól? Még a metróklímát sem.
Pedig hát elvben szürkeállomány dolgában nem állhat rosszul a városvezetés. A főpolgármester-helyettesek száma megduplázódott, s akkora tanácsadó testület sereglik a főnök körül, hogy négy-öt focicsapat is kijönne belőle. Csak hát Montesquieu tanítása itt is megvalósulhat. Azt mondta: „A legnagyobb emberek feje is beszűkül, ha együvé toborzódnak, s minél több valahol a bölcs, annál kevesebb a bölcsesség.”
Tudjuk, az M3-as infrastruktúrájának a rekonstrukciója még 2017 novemberében kezdődött és három részre bontva megy végbe. Az északi szakaszt – Újpesttől a Lehel térig – 2019 márciusában, a délit – a Kökitől a Nagyvárad térig – 2020 októberében adták át. A középső, belvárosi szakaszon 2020 novemberében indult a kivitelezés, s mától indul meg a forgalom a Kálvin tér, a Corvin-negyed, a Semmelweis Klinikák állomáson. Persze, ez is csak úgy karácsonyosan, mert a szerelvények a Nagyvárad téren nem állnak meg, ott még építik az állomást.
A tavaly őszi hivatalos közlés szerint az utasok 2023 első negyedévének végétől használhatják ismét a kék metró teljes vonalát. Ez egy módosított dátum: a főváros korábban 2022 végi, majd 2023 eleji befejezéssel kalkulált. Ez tolódhat tehát tovább, ha nem sikerül kezelni a most kialakult, a kivitelező szerint a háborúval is összefüggő nehézségeket. Minek természetesen a költségek változásában, növekedésében is lesz megjelenése. Most ott tartunk, hogy a felújítás az 1,9 milliárd forint tervezési díjon kívül 217,4 milliárdba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,7 milliárdot a hazai központi költségvetés, 5,5 milliárdot pedig a főváros finanszíroz.
A BKV jelezte a kivitelőznek, hogy a többletet oldják meg saját tartalékaik mozgósításával. Magyarán nem adnak több pénzt a kivitelezéshez. Lelki füleimmel már hallom Karácsony újabb sivalkodását, hogy a kormány a hibás, kivérezteti a fővárost, s nem ad több pénz a felújításra, mikor a metró az egész országé, nem csak a budapestieké.
Azt gondolom, most örüljünk annak, hogy újabb három állomással hosszabb szakaszon utazhatunk a kékmetrón, és reménykedjünk abban, hogy jövő tavasszal tényleg átadják a teljes vonalat, amelyet eredetileg már idén karácsonyra is átadhattak volna.
Csak hát tudjuk, minél több a bölcs, annál kevesebb a bölcsesség. Az igazi megoldás majd az lesz, ha a mára látványosan és súlyosan lejáratódott Karácsonyt 2024-ben a budapestiek elzavarják melegebb éghajlatra.