Szétválik a BKV és a HÉV
2016.08.31. 13:34
A kiválás után létrejön a Budapesti Helyiérdekű Vasút Zrt., a BHÉV. A kormány februárban döntött arról, hogy a Budapest környéki elővárosi közlekedés egységesen állami megrendelési és lebonyolítási keretek között működjön. Ezt követően már áprilisban döntött a Főváros a szétválásról, de a részletekről, így a vagyonmegosztásról is mai közgyűlésen hoztak döntést.
A vagyonmegosztás során a BHÉV működéséhez szükséges eszközök és azok elválaszthatatlan részei, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó vagyontárgyak kerülnek a BHÉV tulajdonába. E szerint a vagyonmegosztási arány: BHÉV 3,1, BKV 96,9 százalék. A kiválás után a BHÉV saját tőkéje több mint 18 milliárd forint lesz.
A szétválás időpontja november elseje, és az előzetes tervek szerint mintegy 135-145 millió forintba kerül. A BHÉV vezérigazgatója november elsejétől Feldmann Márton lesz. Az előterjesztést 18 igen szavazattal, 9 nem ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.
Gy. Németh Erzsébet (DK) azon kérdésére válaszolva, hogy az utasokat mennyire érinti majd a szétválás, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes azt mondta: az a cél, hogy az utasokat ne érje hátrány az új struktúra kialakítása miatt. Az elszámolási kérdésekről még folynak a tárgyalások, azok várhatóan november végén lezárulnak – közölte.
Horváth Csaba (MSZP) arról beszélt, hogy szerinte "számítási" problémák vannak a szétválásról szóló előterjesztésben, különösnek nevezte, hogy a több mint 100 kilométeres HÉV-hálózatot infrastruktúrával együtt csupán közel 19 milliárd forintra értékelik. Mint mondta, ennek ma az előállítási költsége meghaladná az ezermilliárd forintot.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója azt mondta, az amortizáció miatt szerepel az előterjesztésben az említett érték.
Tarlós István főpolgármester Horváth Csaba szavaira reagálva azt mondta: ne keltse azt a látszatot, hogy "mi mindenféle odafigyelés nélkül magunktól löknénk oda bármit".
(MTI)