Szabályosak a TV2 felvillanó reklámjai
2016.11.19. 13:28
Szakértők szerint tekintve, hogy tudatosan észlelhetőek, nem lehetnek "tudatosan nem észlelhetőek" a TV2-n látható felvillanó reklámok - írta meg az Origo.
A lap szerint sem a csatorna, sem a fogyasztóvédelem, sem a Magyar Reklámszövetség, de még csak az Önszabályozó Reklámtestület sem tartja aggályosnak az úgynevezett „reklámstingeket”. Mint ismert, főként a balliberális médiában kapott nagy visszhangot a héten az, hogy a TV2-n villanásnyi hosszúságú reklámok futnak. Először, november 10-én az MVM Paksi Atomerőmű miniszpotját lehetett látni egy pillanatra, pár nappal később az Extreme Digital „black friday” felirata villant fel – két hagyományos hosszúságú reklám között – a képernyőn.
A reklámtörvény tiltja a tudatosan nem észlelhető reklámokat, a 2008. évi XLVIII. törvényben így definiálják: „olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”. Azonban a fentiekkel összefüggésben kijelenthető, hogy ennek alapján
A TV2 az ügyre reagálva azt közölte, hogy ilyen reklámformátumot már 2011 óta használnak – igaz, eddig csak 140-szer volt rá példa. Elmondták azt is, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelőség 2014-ben egyszer már megvizsgálta a reklámstingjeiket, miután azt egy bejelentő tudatosan nem észlelhető reklámnak vélelmezte, azonban
a fogyasztóvédelmi felügyelőség sem látta annak őket, így végül az eljárást megszüntette.
A Kreatív Online felületén Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke logikusnak és elfogadhatónak nevezte a TV2 magyarázatát. Továbbá Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) főtitkára elmondta, ilyen, problémásnak tűnő esetekben mindig két dolgot kell tisztázni: hogy ingerküszöb alatti reklámról van-e szó, illetve hogy a márka a hangulatfestésen túl akar-e mást is üzenni ezzel a reklámformátummal. Például belecsempészett árakra, kedvezményekre, összetevőkre vonatkozó információt. Ha igen, akkor az nem szabályos.
A TV2-s reklámok esetében viszont a két fenti tényező egyike sem merül fel
– fogalmazott az ÖRT főtitkára. Szerinte egyébként is „a 20 másodperces reklámfilmeknek hamarosan lejár az ideje”.