Most érdemes vezetni: a magyar sofõrök bére beérte a németekét
2018.05.10. 11:50
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének, azaz az MKFE-nek a kommunikációs vezetője szerint a sofőröknél nagy a munkaerőhiány és a mostani alkalmazottak nagy része tíz éven belül nyugdíjba vonulhat. Mivel a korábbiaknál kevesebben jelentkeznek mostanában sofőrnek, ezért a vállalatoknak nincs más választása, óriási bérekkel kell magukhoz csalogatni a munkakeresőket.
Nyolcosztályos általános iskolai végzettséggel OKJ-s képzésben is lehet szerezni hivatásos jogosítványt teherjárműre vagy autóbuszra. Árvay szerint a szervezet azt szeretné, ha a közoktatásba is beépülne a hivatásos gépkocsivezetők képzése, amelyre középiskolát végzettek jelentkezhetnének.
Magyarország legnépszerűbb kamionosa: "Ezek a migránsok hülyék"
Dajka Lászlóval, vagy ahogy mindenki ismeri, ST22-Lacikával ültünk le beszélni, aki részletesen elmesélte nekünk, milyen jó kamionosnak lenni a mai világban, milyen veszélyei vannak ennek a szakmának, és mi történt azon a calais-i napon, amikor megtámadták a migránsok.
A nappali, egyéves, szakiskolai jellegű képzés során komplex áruforgalmi, logisztikai ismereteket is elsajátíthatnának a diákok, akik így hosszú távra elköteleznék magukat az áru- és személyszállítási ágazat mellett, amely versenyképes fizetést nyújt. A gépkocsivezetés tavaly vált hivatalosan is önálló szakmává"
– mondta a Világgazdaságnak a szakértő.
A statisztikák szerint a nemzetközi vonalon dolgozó kamionsofőrök akár 600 ezer forintot is megkeresnek havonta a napidíjakkal együtt, ami nagyjából annyit ér, mint például egy német hivatásos gépkocsivezető havi bére.
Nem szabad elfelejteni viszont, hogy a kamionsofőrök nemritkán 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól, ami általában nem vonzó a fiatalok számára, bár vannak, akiket hajt a kalandvágy, az új országok megismerése"
– fogalmazott.
Az MKFE adatai szerint Németországban 40-50 ezer sofőr hiányzik, Lengyelországban pedig a hivatásos gépkocsivezetők csaknem harmada ukrán.
Itthon vannak olyan gépkocsivezetők, akik elhagyják a pályát, vannak, akik külföldre távoznak, de ennek üteme lassul"
– közölte Árvay, aki szerint az a fuvarozó cég, amelyik nem tartja meg a munkaerőt, bajba fog kerülni. Elsősorban nem béremeléssel, hanem cafeteriajuttatásokkal, például sportolási lehetőséggel kedveznek a munkavállalóknak. Egyes cégek új járműparkot, mások külföldi telephelyet létesítettek, ahol jók a szálláskörülmények.