Légbõl kapott álhír az ellenzékiek és a sorosisták lehallgatási ügye
2017.11.23. 19:28
A mobilkommunikációs szolgáltatók a beszélgetéseket semmilyen formában nem rögzítik. Kizárólag un. metaadatok tárolnak (hívó fél, hívott fél, beszélgetés hossza, kommunikációs torony azonosítók stb.) és őriznek meg a törvényi előírások szerinti időtartamig – nyilatkozta a 888 által megkérdezett kiberbiztonsági szakértő, Hubert Csaba.
Az, hogy az állam kiszervezne ilyen jellegű tevékenységet egy cégnek, teljességgel kizárt, hiszen ezzel bűncselekményt követne el ő maga és az érintett cég is. A telefonlehallgatásnak nagyon szigorúan szabályozott törvényi és jogszabályi keretei vannak, kizárólag a titkos információgyűjtés eszközeként lehet felhasználni. A kivitelezést az NBSZ (Nemzetbiztonsági Szakszolgálat) végzi a megrendelő szerv (AH, IH, KNBSZ, NAV, rendőrség stb.) részére.
Ilyen esetekben minden szolgáltató központjában található egy helyiség, ahová kizárólag az NBSZ munkatársai jogosultak belépni és elvégezni a törvényi felhatalmazás, igazságügyi miniszter által jóváhagyott megfigyelést.
Ez mind digitális módon történik, így a megfigyelt személy semmit nem érzékel ebből. A recsegések, visszhangok és más vonali problémák kizárólag a vonalminőség-romlás következtében és a technológiai sajátosságok miatt bekövetkező problémák, melyek nem köthetőek a lehallgatáshoz.
Egyéb esetekben, ha egy magáncég végezne telefonlehallgatást, azt kizárólag úgy tudná megtenni, hogy folyamatosan a célszemély környezetében levő mobil bázisállomások közé kellene telepítenie a saját eszközeit. Ezt hívják un. közbeékelődéses támadásnak. Egy ilyen lehallgatás kivitelézése egyrészt nagyon bonyolult, másrészt rendkívül költséges.
A szakértő véleménye szerint, teljességgel kizárt, hogy a HVG által meg nem nevezett személyeket szándékosan lehallgassa bárki is, sokkal inkább valamilyen vonalminőség-, szolgáltatásromlásról vagy kitalációról beszélhetünk.