Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Lázár: balhéval nem lehet eredményt elérni

888.hu

2016.02.11. 22:28

Kötélhúzás a kormány és a pedagógusok között: tüntetés és tárgyalás.

Lázár János a csütörtöki kormányinfón arra kérte a tanárokat, különösképpen a Pedagógusok Szakszervezetét, hogy a közoktatás problémáinak megoldása érdekében üljenek le tárgyalni a kormánnyal. A Pedagógusok Sztrájkbizottsága (sztrájkbizottság) pénteken kora délután tárgyalni fog a kormánnyal, azonban ettől függetlenül tüntetést szerveznek szombatra, a Tanítanék Mozgalommal (TM) közösen.

A színfalak mögött már 2011-től kezdve húzódik a konfliktus a pedagógusok és a kormány között. Előfordult, hogy a felek kibújtak a függöny mögül és a nyilvánosság előtt mondták el érveiket. Az elmúlt években több válság és több kibékülés jellemezte a szakma és a politika viszonyát. Volt, hogy meghallgatták és figyelembe vették egymás érveit és volt, amikor elbeszéltek egymás mellett. Ennek a történetnek egy újabb fejezete kezdődött el idén.

A tantermekből az utcákra

A miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai január elején, nyílt levelet írtak a kormánynak, melynek tartalmával rengeteg iskola és pedagógus értett egyet. Már ekkor elkezdődött egy egyeztetés-sorozat a tanárok érdekvédelmi szervezetei és kormány között. A szikrát végül a KLIK egyre nyilvánvalóbb működési nehézségei pattintották ki.

A puskapor a múlt héten gyulladt be: a tanárok az utcára vonultak szerda este, hogy a kormány oktatáspolitikája ellen tiltakozzanak. A sztrájkbizottság meghirdette 25 pontját. Ebben több témában összefoglalják követeléseiket. Ezek a témák a diákokkal, az érdekegyeztetéssel, a foglalkoztatás körülményeivel, az Oktatási Hivatallal kapcsolatosak.

A legfontosabb követelések listája: állítsák vissza a 18. életévig tartó tankötelezettséget; a tananyag radikálisan csökkenjen; Köznevelési- és a Közoktatási-politikai tanács visszaállítása; az intézményvezetők munkáltatói jogainak visszaállítása; vissza kell állítani a kötelező óraszámokat (heti 22), többlettanítás esetén óradíj fizetése;  a tankönyv megválasztásának szabadsága; radikálisan csökkenteni kell a pedagógusok adminisztratív terheit; vizsgálják felül az Oktatási Hivatal által ellátott feladatokat.

A hétvégén távozott posztjáról Czunyiné Bertalan Judit, köznevelési államtitkár. Azt nem tudni, hogy Orbán Viktor Czunyiné munkájával volt-e elégedetlen, vagy posztjának átadása a tanárok felé tett gesztus volt, esetleg mindkettő. Utódja, az eddig a felsőoktatásért felelős Palkovics László lett.

A tárgyalóasztaltól megint az utcára

Legutóbb a kedden megrendezett köznevelési kerekasztalnál találkoztak egymással a kormány és a tanárok képviselői. Ekkor, a résztvevők pozitív felhanggal nyilatkoztak: a megbeszélés előremutató és őszinte volt, minden fájdalmas téma és kérdés elhangzott. A KLIK pénzügyi problémái, az adminisztrációs terhek csökkentése, az iskolaigazgatók intézkedési szabadsága kisebb volumenű beszerzésekről, az iskolai beszerzések egyszerűsítése, a jövedelemelmaradások rendezése, a nyugdíjas korúak foglalkoztatása.

A miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója meg volt, elégedve a megbeszélésekkel. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke és a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke elismerően nyilatkozott az elért eredményekről. Balog Zoltán miniszter szerint a köznevelési kerekasztalt az oktatási rendszert jellemző problémák megoldására hozták létre és ebbe az irányba konstruktív elmozdulás történt.

A kormány ígéretet tett arra, hogy azonnali intézkedésként átalakul a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ költségvetése, módosul a közbeszerzések folyamata, valamint az intézményvezetők még ebben a félévben megkapják a gazdálkodásukat segítő bankkártyát. A többi teendőt illetően pedig folytatják a tárgyalásokat.

Az egyeztetésről távol maradt a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ). Azt kifogásolták, hogy előzetesen nem derült ki, milyen jogosultsága lesz a kerekasztalnak. Ráadásul ők a sztrájkbizottság nevében már tárgyalásokat folytatnak a kormánnyal. További kifogást emelt amiatt, hogy meghívtak olyan szervezeteket is, amelyeknek szerintük nincs közük az oktatáshoz: jelen volt a Magyar Művészeti Akadémia, a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara, a Nagycsaládosok Egyesületének, valamint a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetségének a képviselője.

A kezdet biztatónak tűnt, hiszen már az első tárgyaláson sikerült eredményeket elérnie a pedagógusoknak és a kormány méltányolta követeléseiket.

Meglepő fordulat történt szerdán: a TM, melyet 737 iskola támogat, közleményében kifejtette, hogy a jelenlegi kerekasztal

a közvélemény lecsendesítésére és a szombati tüntetés ellehetetlenítésére irányul."

A – többek között – Pukli István által jegyzett közlemény szerint a megjelent szervezetek nem kompetensek, kifogásolták a sajtónyilvánosság hiányát és a szakértők, döntéshozók távolmaradását. Ez, valamint a témák szétaprózása

illegitimmé teszi a szemünkben az eseményt. Nem fogadjuk el a diktátumként ránk erőltetett játékszabályokat, valódi és rendszerszintű változásokat akarunk."

Követeléseiket öt pontban foglalták össze:

  • Követeljük, hogy a kormány mondja ki: a 2011-ben elfogadott köznevelési törvényt átmenetinek tekinti, és haladéktalanul kezdje meg az érdemi egyeztetéseket a közoktatás valódi szereplőivel egy új közoktatási törvény elkészítéséhez!
  • Követeljük, hogy az új közoktatási törvénnyel kapcsolatos egyeztetések annak szakmai alapjaitól kezdődjenek! Az elmúlt öt évben kiderült, hogy az eddigi irány sem jó, és a toldozgatás-foltozgatás sem vezetett sehova.
  • Követeljük, hogy az oktatásra fordított költségek érjék el a mindenkori GDP 6%-át, az átlátható, kiszámítható és stabil normatív oktatásfinanszírozás érdekében!
  • Követeljük, hogy az intézmények napi működését lehetetlenné tevő, a tanulók és a pedagógusok számára elviselhetetlen helyzetet okozó közismert problémákat a jogszabályok és az utasítások azonnali módosításával haladéktalanul kezeljék!

A sztrájkbizottság közleményében a tüntetésen való részvételre szólított fel:

Követeléseink elfogadtatásának csak akkor van reális esélye, ha 2016. február 13.-án, 11 órakor nagyon sokan leszünk a Kossuth téren."

Ezt olvastad már?
A pedagógusok képviselője megzuhant

A péntek kora délutáni tárgyalás, a sztrájkbizottság és a kormány között a következő témákat öleli fel: szó lesz a KLIK és az intézményvezetők jogosítványairól; a szakképzési centrumok jogi helyzetének rendezéséről; a tankönyvek szabad megválasztásáról; az adminisztráció csökkentéséről; az önértékelési rendszerről; a többlettanítás díjazásáról; a pótlékrendszerről; az életpályamodellről; a Kollektív Szerződés bizonyos elemeinek jogszabályba történő beépítéséről; az alapkompetencia-fejlesztésről; a gyermekvédelem és a köznevelési rendszer kapcsolódásáról.

A tanárok lépései növelik a tétet, habár az eddig is elég magas volt. A szakma egy jelentős része elítéli a jelenlegi oktatási rendszert. A probléma egyik forrása valószínűsíthetően az, hogy csökkent a tantestületek autonómiája, például a tankerületi felügyeleti rendszer bevezetése és egyéb lépések miatt.

A kormány álláspontja az, hogy nem lehet visszatérni a 2011 előtti állapotokhoz. A kormány érzékelte a téma fontosságát, az elégedetlenséget és érdemi párbeszédre törekszik. Czunyiné szerint "A KLIK azért jó, mert egy olyan beavatkozási felület a fenntartó részére, ahol azokra a többek között nemzetközi mérésekre tudunk reagálni, ami a beavatkozási pontoknak a megtalálását jelenti az oktatási rendszerben; így a végzettség nélküli iskolaelhagyás és mindazok az intézményi átjárhatóságok vagy a gyermekek oktatásával összefüggő tudásrendszereknek az eljuttatása. Ez egy borzasztó fontos dolog. Ilyen nagy működtető rendszer Európában sincs máshol."

Szinte biztos, hogy ha megoldás születik erre a konfliktusra, az nem lesz egyik fél kizárólagos megoldása sem.

Kompromisszum van születőben.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére