Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Komoly gondot okoz az extrém alacsony vízállású Duna

Bokor Gábor

2018.08.14. 06:41

A Duna extrém alacsony vízállása hátráltatja a hajózást, az árufuvarozók kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, a személyszállító hajók forgalmát korlátozták, emellett a kikötõk kihasználtsága is csökken.

A Duna mostani vízszintje a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára katasztrofális"

– mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.

A szakember szerint a Duna egyes szakaszain – például Németországban – már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.

Némelyik vállalat úgy próbálja orvosolni a problémát, hogy kevesebb rakományt tesz hajóira,  ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át.

Ahol az alacsony vízállás miatt már nem lehet hajózni, és a rakományt el kell juttatni a rendelkezési helyre, ott az árut közútra terelik"

– mondta a szövetség elnöke.

Bencsik Attila kifejtette, alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll és megvárja a magasabb vízszintet, ilyenkor jelentős a fuvarvesztés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.

Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője közölte, hogy az extrém alacsony vízállás miatt kénytelenek voltak a hajóforgalmat korlátozni. A Kis-Duna-ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket – például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt – jelenleg nem tudnak kezelni.

Elmondása szerint azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Kifejtette, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az utasokat hátrány ne érje, példaként említette, hogy azokat a programokat, amelyek eredetileg Budapestről indítottak volna, átszervezték komáromi indulásra. 

A menetrendi nehézségeket a hajójáratok átszervezésével próbálják áthidalni, hogy minden utasuk eljusson a célállomásra, így jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni.

A szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni"

– közölte Spányik Gábor, aki szerint a társaság komoly veszteséget szenved el az alacsony vízállás miatt, a kiesést 100 milliós nagyságrendűre tippelik, a veszteséget pedig költségcsökkentéssel enyhítik. 

Cseh Ottó, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a kikötő kapacitását érzékenyen és negatívan érinti a Duna alacsony vízállása, a hajós társaságok kisebb forgalmat generálnak náluk is, a hajók alacsonyabb raksúllyal közlekednek. Becslésük szerint a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére