Gigászi mentőkocsi-beszerzésre készül az OMSZ
2021.04.25. 13:30
Az EKR felületére feltöltött dokumentum szerint feltételes közbeszerzésről van szó, ami azt jelenti, hogy a tender lefolytatása önmagában nem jár fizetési kötelezettséggel. Az ajánlatkérő a költségvetési fedezetre mindenesetre támogatási kérelmet nyújt be. Az uniós eljárási rend szerint zajló nyílt közbeszerzés március elején el is indult, a folyamat jelenleg bírálati szakaszban tart, az ajánlattételi határidő április közepe volt. A beszerzés egy 24 hónapos keretmegállapodás alapján menne végbe, a szerződés teljesítése 2023 első negyedévében várható. Az ajánlatkérő ugyan megvizsgálta a részajánlattétel lehetőségét, de ezt nem tartotta gazdaságilag észszerűnek.
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
Egyelőre nem tudja meghatározni az OMSZ, hogy pontosan hány darab mentőt rendelne meg, illetve ennek ütemezése is nyitott. Azt ugyanakkor kikötötte, hogy csak új állapotú, Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsikra fogad el ajánlatot. Az is tudható, hogy csak olyan járművek jöhetnek szóba, amelyek megfelelnek az MSZ EN 1789 szabványnak. Ez az európai sztenderd határozza meg a betegek szállításához és gondozásához használt közúti mentők tervezésének, tesztelésének, teljesítményének és felszerelésének követelményeit.
Az OMSZ-nek nem ez az első milliárdos értékű mentőbeszerzése, tavaly az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen bonyolított le egy csaknem nettó 3,2 milliárdos tendert. Ezt végül a BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. nyerte el 2020 őszén. Legutóbb egy éve érkezett nagyobb mennyiségben (40 darab B típus) új mentő az OMSZ-hez, 2020 egészére 103 beszerzését tűzték ki. Az elmúlt években, 2017 óta mintegy 410 új járművet kapott a szervezet, a 2010-től kezdődő időszakban pedig összesen 910 új járművet vásároltak. Ennek köszönhetően az OMSZ járműparkjának átlagéletkora öt év alá csökkent, ez Európában is kiemelkedőnek számít.