Folytatódhat a rezsicsökkentés!
2016.11.17. 07:28
A nemzeti fejlesztési miniszter kifejtette, hogy ha a számok azt mutatják, hogy az energiaárak stagnálnak vagy kedvezően változnak, akkor lehetőség lesz a program folytatására.
Az ipari rezsicsökkentésre vonatkozó kérdésre azt válaszolta a miniszter, hogy az unió kifejezetten figyel erre, mert inkább piacszabályozási kérdésnek tekinti, mintsem energiaügynek:
mi szeretnénk bevezetni, de hogy mikor és milyen mértékben, az egyelőre kérdés. Ugyanakkor a szabadpiaci termékárak az elmúlt két évben a hazai szervezett árampiacon 10-15 százalékkal, a mértékadó nemzetközi gáztőzsdén 20-25 százalékkal csökkentek, ezért az ipari fogyasztók a korábbi évekhez képest jelentősen olcsóbban juthattak hozzá a villamos energiához.
Az erőművek jövőbeni helyzetéről elmondta, hogy négy atomerőművi blokkot működtetnek, és tervezik a kapacitás fenntartását a Paks II beruházással. Mindezt azért teszik, mert úgy vélik, hogy a jövő energiája az olcsó atomenergiára épül majd, azonban kiemelte:
a megújulók hasznosítása terén viszont alkalmazkodnunk kell az ország földrajzi adottságaihoz.
Az MVM-csoport lehetőségeiről elmondta: a társaságnak szintén válaszolnia kell a XXI. század kihívásaira, és a 2016-2020-as stratégiájában ezt meg is teszi.
Ennek kapcsán elmondta, hogy az uniós program keretében egy Budapesten létesítendő hulladékhasznosító erőmű építésére 50 milliárd forintot különítettek el. A kormány elképzeléseiben szerepel a hulladék energetikai célú felhasználása, tehát mindenképpen épül egy második égető.
Hogy ez szennyvíziszap és egyéb hulladék égetésére is alkalmas lesz-e, hogy a már meglévő rákospalotai mellé vagy Csepelre, esetleg Budapest más területére kerül-e, annak rövidesen el kell dőlnie.
A Déli pályaudvarral kapcsolatban elmondta: a kormány döntött arról, hogy a személyforgalom mindenképpen megmarad a Délinél, így színvonalas, komfortos állomásépületre továbbra is szükség lesz ott:
ami pedig a többi fővárosi nagy pályaudvart illeti, a kabinet 2014 novemberében döntött az évtized végéig tervezett vasúti fejlesztésekről, és ez a lista tartalmazza a Keleti és a Nyugati pályaudvar épületeinek felújítását.
A MÁV-Start helyzetéről, járműfejlesztéseiről kifejtette: van távlati terv arra, hogy 2020-ig 882 kilométernyi vasútvonalat korszerűsítenek, és csaknem 45 ezer férőhelynyi új járműkapacitás lesz elérhető. Már arról is van döntés, hogy a következő években 1200 milliárd forintot fordítunk vasútfejlesztésre:
Magyarország vasútbarát kormánya [...] a vidék lakosságmegtartó képességének erősítése érdekében hosszú távon számol a mellékvonalak fenntartásával.