Ezt a baloldal nem ismeri: lezüllesztés helyett fejlõdés a MÁV-nál
2018.12.10. 08:10
A MÁV minden eddiginél utasközpontúbb menetrendet hozott létre. A 2018/2019-es vasúti menetrend létrehozásánál olyan szempontokat is figyelembe vettek, mint a Budapest és Győr közötti új létesített új járat, mely a fővárosi színházak vidéki közönségének fog kedvezni, Debrecen térségében korszerű motorvonatok emelik a közlekedés színvonalát.
A menetrend tervezésekor figyelembe vettük az utazási szokások változásait, az utasforgalmi igényeket, így az új menetrend ezekhez is igazodik. Az elmúlt években kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés modernizálásának, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak is köszönhetően az utóbbi három évben mintegy négymillióval nőtt az utasszám"
– közölte a vasúttársaság.
A fejlesztések magja belföldön tapasztalható, Pápa és Budapest között InterCity minőségű kocsik, Debrecen térségében Desiro motorvonatok közlekednek, míg Dunakeszinél több gyorsított vonat áll meg, Budapest és Győr között pedig új járatok is közlekednek.
A késő esti, eddig Ceglédig közlekedő gyorsvonat Kecskemétig megy, Győr, Szombathely és Zalaegerszeg felől a Balaton irányába új átszállási és eljutási lehetőségek adódnak az utasok számára.
A Fonyód–Kaposvár vonalon a pálya átépítése lehetővé tette, hogy a vonatok rövidebb menetidővel közlekedjenek, a csatlakozások is jobbak lettek Kaposvárott és Fonyódon. Egyes vonatok több helyen állnak meg, a Pécs és Tapolca között közlekedő fürdővonat például Somogyjád, Osztopán, Somogyvár és Öreglak állomáson is"
– adta hírül a társaság.
A MÁV továbbá tudatta, hogy nemzetközi viszonylatban is vannak újdonságok: Bécs, Budapest és Kolozsvár között új járat indul, a Transilvania EuroCity egyúttal összeköttetést teremt Kelet- és Északnyugat-Magyarország között is.
- Budapest és Bécs között felújított kocsik is közlekednek, amelyek a győri fővonalon a belföldi viszonylatban is javítják a komfortérzetet és a szolgáltatási színvonalat. Budapest és Berlin között Lengyelországon keresztül újra közvetlen éjszakai összeköttetés áll rendelkezésre.
- Budapest és Krakkó között közvetlen, nappali összeköttetés várja az utazókat.
- A Pécs–Villány–Magyarbóly–Pélmonostor útvonalon a kishatárforgalmat igénybe vevők napi négy vonatpárral utazhatnak. Pécsett a Budapest felőli IC-ről és a regionális személyvonatokról lehet átszállni, Eszék felé pedig Pélmonostoron biztosít csatlakozást a horvát vasút. A Citadella nemzetközi vonat a turisztikai szezonban – június 20-tól augusztus 24-ig – nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsit is továbbít, ezáltal könnyebbé válik a kerékpáros utazás Budapest és az Õrség, illetve Szlovénia között.
- A Hargita vonatpár menetideje a Budapest–Brassó viszonylaton 89 perccel csökken, mert a magyarországi szakaszon kedvezőbb idősávban közlekedik.
Emlékezetes, hogy az országot a csőd szélére kormányzó baloldali vezetés két ütemben tett meg minden azért, hogy teljesen lezüllessze a hazai vasutazást. Kóka János SZDSZ-es közlekedési miniszter azt akarta, hogy a MÁV kiadásainak csökkentése érdekében megszüntessék a vasúti közlekedést bizonyos vonalakon: 2007-ben 81 mellékvonal bezárásának lehetőségét vizsgálta meg.
2007-ben az MSZP-SZDSZ végül ezeket a vonalakat zárta be és nehezítette meg a helyiek életét:
- Környe – Kisbér – Pápa
- Pápa – Csorna
- Zalabér-Batyk – Zalaszentgrót
- Lepsény – Hajmáskér
- Sellye – Villány
- Diósjenő – Romhány
- Kisterenye – Kál-Kápolna
- Mezőcsát – Hejőkeresztúr
- Kazincbarcika – Rudabánya
- Nagykálló – Nyíradony
- Murony – Békés
- Kunszentmiklós-Tass – Dunapataj
- Kecskemét – Fülöpszállás
- Kiskőrös – Kalocsa
Hiába váltotta Gyurcsányékat Bajnai Gordon, a MÁV szándékos amortizálása nem maradt el, úgy tűnik ez egy baloldali hagyomány. A 2007-es nagy botrányt kavart vasútzárások után 2009-ben is nekiálltak vonalakat bezárni. December 13-án váltott menetrendet 2009-ben a MÁV, ekkor szüntették be a személyszállítást 24 vasútvonalon és vonalszakaszon, mintegy 800 kilométeren. Bajnaiék abban bíztak, hogy ezzel évente hárommilliárdot spórolhatnak. Hónig Péter akkori közlekedési miniszter eredetileg ezer kilométernyi szakaszt záratott volna be, melyen naponta 6400 ember utazott.