Csúcsra járhat a hazai jármûipar
2016.11.21. 18:58
Nemcsak a magyar vasúti pályákon válthatja le idővel a gyakran 30 évesnél is korosabb gördülőállományt a hazai gyártású és fejlesztésű IC+, de jelentős exportlehetőség is rendelkezésre áll"
– mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára a hazai vasúti járműgyártás „zászlóshajóprojektjéről” a minap a 47. Autóbusz-szakértői Tanácskozáson.
Lepsényi kifejtette: az, hogy fejlesszenek-e az IC+ kocsiból vezérlőkocsit – vagyis olyan vasúti kocsit, melynek egyik végén vezetőfülke van, ahonnan irányítani lehet a szerelvény másik végén lévő mozdonyt, illetve működtetni a vonat fékberendezését –, még további mérlegelést igényel, azonban a személykocsik sorozatgyártásával hosszú távon számolnak.
Az államtitkár elmondta, hogy a 320 millió forint értékű IC+ kocsiban a hazai gyártású alkatrészek aránya már ma is meghaladja az 50 százalékot, azonban ez a részesedés lényegesen növelhető. A továbblépés legfontosabb eleme a forgóváz, amely a személyvagon legértékesebb alkatrésze. A prototípusok esetében Siemens gyártmányú futóművet építettek be, mert a hazai Ganz Motor által fejlesztett termék nem nyerte el a szükséges uniós minősítést, de hosszú távú sorozatgyártás esetén ez a probléma megoldható. Emellett számos hazai gyártású alkatrész áll ma is rendelkezésre, mint a járműszekrény, a padló, az ülések, az ablakok, a feljáróajtók, az ütközők, a klímaberendezés, az utastájékoztató rendszer, a poggyásztartó vagy a fékrendszer.
Az államtitkár elmondta, hogy mérlegelik a mellékvonali dízelmotorvonatok prototípusának a kifejlesztését. Jelenleg az igencsak idős BZ-mot motorvonatok szolgálnak a mellékvonalakon. Kérdés azonban, hogy ezek kiváltását vasúti járművekkel vagy autóbuszokkal végezzék-e.
Jelentős mennyiségű járműre lehet szükség a HÉV-vonalak megújítása során, feltéve, ha az új tulajdonos nem a szerelvények felújítása mellett dönt.
Új, speciális, kis szériás járművekre lesz szükség a millenniumi földalatti vasút, valamint a fogaskerekű felújítása során is. Az államtitkár megjegyezte, hogy utóbbi esetében még nincs elkülönítve forrás a rekonstrukcióhoz. Lepsényi István ismertette, hogy milyen vasúti járműgyártó kapacitások állnak rendelkezésre.
A Stadler szolnoki gyárában évente 400 alumínium kocsitestet állítanak elő, emellett tavaly forgóváz-kapacitást is létesítettek, amelyben évente 250 futómű felújítását, valamint 70-80 egység gyártását tudják elvégezni. A MÁV-Start szolnoki járműjavítója 40-50 IC+ sorozatgyártására képes jelen állapotában. A Dunakeszi Járműjavítóban évente százas nagyságrendben végzik vasúti járművek nagyjavítását, a Ganz Motor Kft. pedig 90 új forgóváz gyártását képes elvégezni.