Amirõl nem beszélnek a liberálisok: a korrupciót tekintve a 4-es metró kivitelezése dobogós helyen áll az EU-ban
2017.09.28. 13:40
A beruházáshoz kapcsolódó korrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport elnöke, Borbély Lénárd a budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a testület csütörtökön egyhangúlag fogadta el a metrókorrupcióról szóló jelentését. Közölte, hogy a korrupciógyanús közbeszerzések, a jogszabályellenesen – a közbeszerzési eljárás megkerülésével – megkötött szerződések, a cégek kiválasztása, valamint a politikai kampány befolyásolására irányuló tevékenység az MSZP és az SZDSZ felelőssége mind erkölcsi, mind anyagi, mind büntetőjogi vonatkozásban.
Borbély Lénárd hangsúlyozta, a munkacsoport nem nyomozóhatóság, de a meghallgatások pontosan rávilágítottak arra, hogy milyen korrupciós modell mehetett végbe a 4-es metró beruházásakor. Elmondta, hogy a 4-es metró megépítése a 2007–2013-as időszakban az Európai Unió által finanszírozott legdrágább projekt volt.
A kormány 2003 májusában döntött arról, hogy részt kíván venni a metróépítésben. Ekkor a miniszterelnök Medgyessy Péter volt, akit Gyurcsány Ferenc követett, majd egy rövid időre Bajnai Gordon.
A beruházás tervezett költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, a befejezéskor viszont bruttó 452,5 milliárd forint lett a teljes költség. Borbély Lénárd elmondta, hogy az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése alapján a jogszabálysértéseket és a korrupciót tekintve a 4-es metró kivitelezése dobogós helyen áll az Európai Unióban, Magyarországon pedig ez az eddigi legnagyobb korrupciós botrány.
(MTI)