A hivatalok digitalizálásával milliárdokat spórolhatunk
2017.05.28. 15:28
Szakértők szerint az Európai Unió államai közül a közigazgatás modernizációjában Észtország jár az élen. Az észtek ezen a területen az elmúlt nagyjából másfél évtizedben olyan magas szintre jutottak, hogy ma már szinte minden állampolgárral csak digitálisan kommunikálnak. A balti államban nagyjából 3000 ügyet lehet elektronikusan intézni.
Az elmúlt években a magyar közigazgatás digitalizációja is felgyorsult. Ennek egyik jele, hogy a lakosság egyre több ügyet tud elektronikusan intézni – hangzott el az M1 Summa című műsorában.
Például a magyarorszag.hu ügyintézési portálon közel 300 ügy érhető- és intézhető el, és ez a szám folyamatosan nő. Az új elektronikus személyazonosító okmányból már közel 1,8 millió kerül ki az állampolgárokhoz, és más elektronikus azonosítási megoldások, például az Ügyfélkapu is rendelkezésre áll – magyarázta Gaál Barna, a Belügyminisztérium e-közigazgatási főosztályának főosztályvezető-helyettese.
Különböző ágazati szolgáltatások is építkezni tudnak az olyan központi megoldásokra, mint az állam által biztosított dokumentumtárolás vagy a kézbesítési szolgáltatások. Az állampolgárok az elektronikus aláírásukat fel tudják használni a hivatali ügyintézésben – tette hozzá.
A kormány többek között az elektronikus ügyintézés széleskörű elterjedése és az eljárások gyorsítása érdekében alkotta meg az elektronikus ügyintézésről szóló 2015. évi törvényt. A törvény egyes rendelkezései fokozatosan lépnek életbe.
2018-ban jön talán az egyik legfontosabb változás, ugyanis az elektronikus ügyintézést biztosító szervek – mint például az államigazgatási szervek, helyi önkormányzat, bíróságok, választott bíróságok, az ügyészség, közjegyzők, bírósági végrehajtók és közüzemi szolgáltatók – jövő év január 1-jétől kötelesek lesznek biztosítani az ügyek elektronikus intézését.
Szakértők szerint a közigazgatás digitalizációjával jelentős költségmegtakarítás érhető el. Észtország például, egyes számítások szerint a GDP 2 százalékát takarítja meg évente a személyes és papír alapú ügyintézés minimalizálásával. Gaál Barna szerint ugyanakkor emellett fontos azt is látni, hogy a digitalizációval más jellegű költségek keletkeznek.