Mutatjuk, miért sántít jogilag is a Karácsony féle egysávosítás
2020.09.03. 16:00
A Karácsony „Velocipéd” Gergely féle
Sőt: az az intézkedés, amellyel a főváros első embere végtére is egyszemélyben döntött a Nagykörút Blaha és Nyugati közötti szakaszának közép- hosszútávú egysávosításáról, még magának a Karácsonyék által készített tervnek is ellentmond.
Abban ugyanis az áll, hogy:
a tervezéssel párhuzamosan javasolt kísérleti jellegű mintaprojektek („pilot projektek”) megvalósításával tesztelni az egyes forgalombiztonsági és forgalomcsillapítási eszközöket. A rövid távú tesztidőszakban megvalósuló intézkedések tapasztalatainak kiértékelése után, erre építve lehet a véglegesnek szánt közép- és hosszú távú megoldásokat részletesen kidolgozni, majd bevezetni. A tervezés részeként javaslatot kell tenni közlekedésbiztonsági oktatási és szemléletformálási intézkedésekre is.„
Utóbbiról eddig egyetlen szó sem hangzott el, ha csak nem nevezzük szemléletformálási- és oktatási eszközöknek a baloldali főpolgármester Facebook-posztjait.
Ugyanakkor a főváros forgalomcsillapítási terve ugyan ”csak„ 15 százalékkal tervezi a környezetbarát közlekedési módok arányát növelni Budapesten, a jelenlegi újítás az érintett útszakaszon lényegében egyenrangú közlekedési eszközzé teszi a kerékpárt az autóval, hiszen mindkettőnek egy-egy forgalmi sáv használatát engedélyezi.
Mutatjuk mi a különbség köztük.
Autósok
- A gépjármű vezetői engedély közúton minimális életkorhoz kötött. Segédmotor (A1) esetében 16, nagymotor (A) esetében 24, személygépjármű (B) esetében 17, tehergépjármű (C) esetében 21 év felett szerezhető jogosítvány.
- Minden jogosítvány megszerzésének alapfeltétele a 8 általános iskolai osztály elvégzése.
- A gépjármű-forgalomban részt venni csak érvényes kötelező felelősségbiztosítással lehet.
- Az 1991 évi LXXXII. törvényben meghatározott ”gépjárműadó„ ,vagyis a súlyadó befizetésével gépjármű használó hozzájárul a közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítéséhez.”
- Az autó két nyomon haladó saját motorral hajtott gépjármű, amelynek minimális tengelytávja 2000-2300 milliméter.
Biciklisek
- A közutakon kerékpározásra egyetlen életkori korlát létezik: csak főútvonalakon nem közlekedhet 12. életévet be nem töltött személy, mindenhol máshol igen.
- Kerékpárral a közúti forgalomban analfabéták is részt vehetnek.
- A kerékpárosokra semmiféle felelősségbiztosítási kötelezettség nem létezik. Így ha kárt okoznak, akkor kizárólag a Polgári Perrendtartás alapján vonhatóak felelősségre, ami nem garantálja, hogy a kárt szenvedő másik fél hozzá is jut valamiféle kártérítéshez.
- A kerékpárosokat semmiféle adófizetési kötelezettség nem terheli.
- Az autósokéval megegyező szélességű forgalmi sávot használó kerékpár legnagyobb szélessége jellemzően nem haladja meg a vállszélességet, ami még Arnold Schwarzenegger esetében sem több 1000 milliméternél.