Magyar gasztroatyaúristen: további adócsökkentésre van szükség a vendéglátásban
2017.03.27. 17:11
Zsidai az előadásában és a beszélgetésünk során is kiemelte, hogy kevés olyan magyar alapanyag van, amely megfelelő minőségű és megfelelő mennyiségben állna rendelkezésre ahhoz, hogy be lehessen törni vele a nemzetközi piacokra.
Nincs igazából volumenben olyan termékünk, amelyet nagyon küldeni lehetne, illetve ami van, az nagyon limitált."
Ennek több oka is van. Az ország földrajzi fekvése például nem teszi lehetővé, hogy halat exportáljunk mondjuk Nyugat-Európába, ugyanis ott inkább a tengeri halakat kedvelik. Van nagyon sok olyan marhánk, amiből nagyon jó pörköltet és gulyáslevest lehet készíteni, de steak minőségű hús, ami nemzetközileg is exportképes minőség, olyan nincsen – mondta Zsidai. A sajtok közül vannak igazán kiemelkedőek is, ám az például probléma, hogy a magas minőségű sajtokat előállító szakemberek csak kis mennyiségben tudnak termelni, amelyet hamar elkapkodnak a hazai top éttermek, így külföldre szinte alig exportálunk. Ami hiányzik, az a szaktudás, mégpedig az a szaktudás, amit csak külföldről lehetne beszerezni. Erre példaként hozta fel, hogy kiváló minőségű mangalicát szállítunk lábon a spanyoloknak, akik aztán magas minőségű crudo sonkát állítanak elő. Ezt itthon is meg lehetne csinálni.
További problémát jelentenek a magas adminisztrációs terhek és a szektorban az európai szinthez képest magas hazai adók, valamint az ágazatban tapasztalható alacsony bérszínvonal.
Ahhoz, hogy a bérszínvonal növekedni tudjon, ahhoz több pénz kell, hogy maradjon a cégeknél. Több pénzt úgy tudunk csinálni, hogy az árszintet növeljük, amivel pedig a bevételt növeljük. Ez nyilván limitált lehetőség, mert nem tud húszezer étterem árat emelni az egyik napról a másikra.
Az egésznek a kulcsa az, hogy az állam nemzetközileg versenyképes szintre állítsa be az adókat és a járulékokat, tehát további adócsökkentésre lesz szükség."
Egy ilyen intézkedés nagyon meg tudná növelni az ágazat versenyképességét nemzetközi szinten is.
A vendéglátás egy hihetetlenül nagy muliplikátor hatással rendelkező ágazat. A növekvő turizmus növeli a GDP-t és a gazdaság más ágazataira is kedvező hatással van. A vegyipar után a turizmus és a vendéglátás az, amely a legnagyobb multiplikátor hatással rendelkezik – emelte ki az előnyöket Zsidai.
A szakember az előadásában beszélt egy átfogó turizmusstratégia kialakításának szükségességéről. Kérdésünkre, hogy egy konkrét réteget kellene-e megcélozni, vagy érdemesebb lenne átfogóan gondolkodni a kérdésben, elmondta, hogy
azt gondolom, hogy a helyes válasz mindig egy „vegyes csomag”. Nincs egy olyan huszáros megoldás, hogy „na, akkor mi most olyanok leszünk”. Magyarország mindig ezzel próbálkozott, szerintem ez nem működik."
Szerintem a skandináv országokra és Észak-Amerika nagyvárosaira fókuszálva tudunk nagyon nagy eredményeket elérni, hiszen Magyarország olyan dolgokat tud, ami számukra érdekes, és ár-érték arányban még mindig szenzációsak vagyunk. Egy kanadai és amerikai nagyvárosi embert érdeklik a jó borok, érdekli a gasztronómia, érdekli a komolyzene, érdekli a jazz, érdeklik a kulturális fesztiválok. Tehát mi tudunk olyan dolgokat, ami számukra érdekes – emelte ki a szakember. További fontos szempont lenne, hogy
semelyik beutazó nemzet ne dominálja a mi beutazási mixünket, mert az riasztó sokak számára."
Példaként említette, hogy ha egy-egy területen sok az orosz, vagy mondjuk a kínai turista, az elriaszthatja más nemzetek turistáit. További példát hozva Ibizával kapcsolatban kiemelte, hogy nagyon sokat ártott a szigetnek, hogy rengeteg a brit és a német sörturista.
Tehát egy átfogóbb turizmus koncepció kell, amelyen Zsidai szerint a Magyar Turizmus Ügynökség már dolgozik és hamarosan ennek lesz eredménye is.