Gerendai: Magyarországon elértük lehetõségeink határait
2017.03.27. 16:58
888.hu: Milyen trendek várhatóak idén a fesztiválturizmus területén?
Gerendai Károly: Általánosságban azt lehet mondani, hogy ezek nem évről évre változó trendek, inkább az évtizedek szintjén érzékelhetőek a változások. Ami trendként is egyértelműen látszik, hogy a hazai rendezvénypiacon eléggé telítődött a kínálat az elmúlt években, emiatt itthon a fesztiválkínálatban nagy változásokra nem számítok. Inkább a rendezvényturizmus azon területein várhatóak elmozdulások, amelyek nagyszabású sporteseményekhez vagy konferenciákhoz kötődnek. Ebből a szempontból az olimpiarendezés is kiváló lehetőség lett volna Magyarországnak.
Bár ezt a lehetőséget elszalasztottuk, azt látom, hogy a kormányzati szándék megvan arra, hogy nemzetközileg jegyzett nagy eseményekből minél több legyen itthon. Elsősorban olyan világversenyekre és nagyszabású sportrendezvényekre gondolok, amelyek nagyszámú közönséget vonzanak. Ezek például abban jelentősen különböznek egy fesztiváltól, hogy itt nem nekünk kell megalapozni az érdeklődést, nem a nulláról kell felépíteni és nemzetközileg vonzóvá tenni egy márkát, hanem alapból vannak a nemzetek csapatainak és a sportágnak szurkolói, akik érdeklődnek az ilyen rendezvények iránt.
888.hu: A nemzetközi trendek esetén is hasonló a helyzet?
G.K.: A nemzetközi trendeket nézve azt mondhatjuk, hogy a legsikeresebb fesztiválok esetében a program ma már egyre kevésbé fontos eleme a rendezvénynek. Ez abból adódik, hogy nagyon hasonló zenei programokat kínálnak a különböző fesztiválok – legalábbis egy bizonyos méret fölött. Amikor elmegy egy adott eseményre a látogató, akkor azt nézi, hogy a sztárokon felül mit kaphat még, miért inkább azt a fesztivált érdemes választani a másikkal szemben? A jó program ma már alapelvárás, és az az igazi kérdés, hogy ezen felül mit lehet még kapni? Fontos a látványvilág, a jó minőségű és sokszínű szolgáltatások, a különleges helyszín, az egyedi közösségi élmény. Ezek egyre inkább felértékelődnek, egyre inkább ez a választás legfőbb szempontja és nem az, hogy ki a sztárfellépő.
A magyar fesztiváloknak is főleg ezen kell elgondolkodnia, hogy mi az, amit a nemzetközi versenytársaink nem tudnak, vagy nem tudnak ilyen mértékben megadni. Ha például a Balatonnál van egy rendezvény, akkor érdemes megnézni, hogy milyen pluszt tud hozzátenni ehhez a rendezvényhez a tópart. Ezt érdemes a kommunikációban is megfogalmazni: mi az az élmény, amiben itt mást kapsz, mintha a nem vízparti versenytársainkat választanád?
Ez a trend folytatódni, sőt, erősödni fog, mivel egyre nagyobb túlkínálat van a fesztiválokból, nemcsak itthon, hanem Európában is, és a legtöbb fesztivál nagyon hasonlít egymáshoz.
Az egyediségen felül persze számos más tényező is van, ami meghatározhatja egy rendezvény vonzerejét. A helyszínt biztosító országról alkotott kép nagyban segítheti, vagy akár rombolhatja is egy rendezvény presztízsét. Fontos az adott ország turisztikai szolgáltatásainak színvonala, a gazdasági vagy politikai stabilitás, a megfelelő közbiztonság, vagy a terrorveszély mértéke, az árszínvonal és számos egyéb tényező.
888.hu: Résztvevőként úgy látom, hogy a különböző fesztiválok nagyon karakteresek. Akár a VOLT Fesztivált, akár a Balaton Soundot, akár a Szigetet nézzük, mindegyiknek eltérő és nagyon jellegzetes karakterjegyei vannak. A fellépők hasonlóak, de mégis mindegyik fesztiválon egy picit mást kap meg az ember.
G.K.: Ezt nagyon tudatosan és szerencsére még időben kezdtük el így alakítani. Annak ellenére, hogy Magyarország nem egy nagyhatalom Európában, a zenei fesztiváljait tekintve egy elég jelentős szereplő az európai piacon. A Szigetre vagy a Balaton Soundra tízezrével érkeznek a világ minden tájáról érdeklődők, akik azt látják, hogy az itt megkapható élményt máshol nem élhetik át, csak ezeken a rendezvényeken, ezért hajlandóak akár sok ezer kilométerről is ideutazni.
A VOLT fesztivál ebből a szempontból kicsit más helyzetben van, mert ott tudatosan a hazai fiatalok igényeit próbáljuk meg kiszolgálni. Annak ellenére, hogy Sopron közel van a határhoz, a VOLT-nak mégsem annyira jelentős a turisztikai vonzása. Vannak itt is külföldiek, de azt a fesztivált sokkal inkább a magyar fiatalok választják, mert hasonló eseményekből már elég sok található a régióban. Persze fontos leszögezni, hogy turisztikai eseményként a VOLT is jelentős, hiszen a belföldi turisták száma és aránya hatalmas a rendezvény látogatói körében.
888.hu: Nem olyan régi hír, hogy egy amerikai tőkealap, a Providence befektetőként beállt a Sziget mögé. Mit várnak az együttműködéstől?
G.K.: A Providence azt várja, hogy ez egy sikeres üzleti együttműködés legyen, megtérüljön a befektetése. A mi oldalunkról ez a megállapodás lehetőséget teremt számunkra, hogy tovább tudjunk fejlődni, növekedni mint cég. Ez azért fontos, mert Magyarországon körülbelül elértük a lehetőségeink határait. Tavaly már minden rendezvényünk telt házas volt, igazából már mennyiségi növekedésben nehéz lenne a határokon belül maradva gondolkodnunk. Hiszen, ahogy már említettem, a hazai piac már telítődött, inkább túlkínálat van, minthogy újabb rendezvényekben lenne érdemes gondolkodnunk. Ugyanakkor egy cég életében mindenképpen fontos, hogy tudjon fejlődni. Ezért úgy gondoltuk, hogy ha bevonunk egy pénzügyi befektetőt, akinek egyrészről van elég pénze, másrészről pedig ambicionálja a növekedést, akkor így meg tudunk majd olyan lépéseket is tenni, amiket saját erőből sokkal lassabban, vagy sokkal kisebb kockázatvállalással tudnánk csak meglépni. Erre egy példa: a nemzetközi piacra sokkal könnyebb úgy belépni, hogy akár meg tudunk vásárolni már sikeresen működő cégeket, akár be tudunk olyan projektekbe társulni, ahol a tudásunk és a kapcsolati tőkénk mellett most már pénzt is tudunk kínálni a partnereinknek.
Korábban is voltak kísérleteink külföldi piacokon: Erdélyben, Törökországban, Ausztriában, de ezek jelentős részét kudarcként éltük meg. Ezek a projektek elsősorban üzleti okok miatt nem sikerültek megfelelően, ugyanis nem tudtuk finanszírozni a veszteségeket, ezért nem tudtuk kivárni, amíg megerősödnek a rendezvényeink. Azóta látszik, hogy a román piac jelentős fejlődésen ment keresztül, ma már vannak nemzetközileg is sikeres eseményeik, amik akkor, amikor mi próbálkoztunk, még nem is léteztek. Persze adódtak olyan szituációk is, ahol tőlünk független külső okok miatt kényszerültünk visszavonulót fújni. Például Törökországban vagy Ukrajnában az ottani bel- és külpolitika alakulása vezetett oda, hogy inkább visszakoztunk a biztatónak tűnő kezdeményezéseinkből, mert túl magasnak ítéltük a tömegrendezvények biztonsági kockázatát. Mindenesetre sikereket eddig inkább csak az országhatárokon belül tudtunk felmutatni, most remélem ez az új partner segítségével megváltozik majd a helyzet.
888.hu: Amikor bevonták a cég finanszírozásába a Providence-t, akkor közleményükben úgy fogalmaztak, hogy ezzel „elkezdhetünk egy sor olyan ambiciózus projektet, amelyet már egy ideje szerettünk volna megvalósítani". Számíthatunk valamilyen kiemelt újdonságra, meglepetésre a Szigeten, vagy inkább a terjeszkedésről van szó?
G.K.: Itt elsősorban az előbb már részletezett nemzetközi terjeszkedési lehetőségekre gondoltunk és nem arra, hogy a Szigeten lesznek változások. A Providence egy klasszikus befektető, aki üzleti sikert szeretne elérni, azaz hogy megtérüljön a befektetése. Õk biztos nem fogják azt mondani, hogy költsünk olyan dolgokra is, vagy esetleg pluszpénzt fordíthassunk olyasmikre, amiket eddig azért nem engedhettünk meg maguknak, mert nem térültek meg. Minden új kiadás, vagy projekt mögött, kell hogy legyen üzletileg alátámasztható logika.
Az itthoni rendezvényeken a Providence belépése érdemi, érzékelhető változást nem fog okozni. A menedzsmentjogok nálunk maradtak, így ugyanaz a csapat fogja tovább vinni a dolgokat, aki eddig irányította a céget. Ha eddig valaminek nem láttuk értelmét csinálni, akkor ezután sem hiszem, hogy fogjuk.
888.hu: Említette, hogy a Sziget és számos fesztivál elérte a fizikai kapacitásának határait. Vannak-e, és ha igen, akkor mik a lehetőségek a további terjeszkedésre?
G.K.: Mivel évek óta jelentős a növekedés, így tudtuk, hogy előbb-utóbb elérjük majd a fizikai korlátainkat. Ezért nem egy új gondolat számunkra, hogy mit lehet ebben a helyzetben tenni. Vizsgáltuk a rendezvények időbeli eltérítését, hosszabbítását, de akár a duplikálását is. Megnéztük azt is, hogy van-e lehetőség további helyszíneket párhuzamosan bevonni. Azt kell, hogy mondjam, hogy egyik lehetőségnél sem tudtunk olyan megoldást találni, ami megnyugtató volt, akár az üzleti konstrukció, akár a csapatunk teherbírása, kapacitása tekintetében. Végül elvetettük ezeket a gondolatokat és azt mondtuk, hogy nem feltétlenül dráma az, ha egy rendezvénynek véges a kapacitása. Nem biztos, hogy mennyiségileg kell tovább növelni a Szigetet, inkább azon kell gondolkodni, hogy ha eljutunk oda, hogy stabilan elővételben elfogynak a jegyek, akkor hogyan lehet más piacokon is a Sziget nevet úgy hasznosítani, hogy közben nem kannibalizáljuk az anyarendezvényt. Hiszen ez mára egy sikeresen fölépült brand, amelynek jelentős a nemzetközi ismertsége, vannak olyan márkajegyei, amik elég egyedivé teszik. Tehát a fejlődés egyik
lehetséges iránya, hogy a Sziget névvel egyéb desztinációkban is megpróbálunk megjelenni. Ilyesmire már más nemzetközi fesztiválok esetében is láthatunk jó példákat.
888.hu: Tavaly tragikus körülmények között elhunyt Dan Panaitescu, aki a nemzetközi fellépéseket szervezte a Szigeten. Az elért eredmények alapján ez biztosan szakmailag is, és az együttműködés hosszát tekintve emberileg is komoly veszteség lehetett a csapat számára. Ha személyét, személyiségét nem is, de a munkáját sikerült pótolni azóta?
G.K.: Dant nyilván nem tudjuk pótolni, hiszen nemcsak kollégaként, hanem barátként is tekintettünk rá, és ez a tragédia minden szempontból súlyos veszteség volt számunkra.
Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a külföldi ügynökök, menedzsmentek részéről nagyon nagy volt a segítőkészség és a nyitottság arra, hogy segítsenek áthidalni valahogy a problémát.
Van egy Csiszár Virág nevű kolléganőnk, aki eddig is Dan mellett dolgozott, így most ő viszi tovább ezt a vonalat. Nagyon megható volt látni, hogy Virág mennyi együttérző
segítséget kapott a szakmabeliektől, ugyanakkor meg azt a rengeteg személyes kontaktot, amit valaki 20 év alatt hoz össze, azt nem lehet egyik pillanatról a másikra áthidalni vagy
bepótolni. Összességében azt tudom mondani, hogy ahhoz képest rosszabbra számítottunk, mint amit most a gyakorlatban tapasztalunk. Tényleg nagyon jó fejek és segítőkészek voltak a szakma legnagyobb tekintélyei is.
888.hu: Ez talán abból is látszik, hogy sikerült beszervezni P!nket a Szigetre.
G.K.: Igen, igen, az például elég jelentős fegyvertény, hogy P!nk, aki csak néhány koncertet ad majd idén, ezek közül az egyik buli helyszínének minket választott. Egyébként, hogy épp ki ér rá, vagy ki nem, sajnos nem rajtunk múlik. Azt Dan sem tudta elintézni, hogy ha éppen szabadságon volt egy nemzetközi sztár, akkor az ő kedvéért megváltoztassa a programjait. A Szigetnek már elég komoly nemzetközi ismertsége van és ez segít minket abban, hogy akik eljönnek Európába koncertezni, azok minket válasszanak. Ha valaki azon gondolkodik, hogy ebben az időszakban a régióban koncertezik, akkor tuti, hogy több tíz, vagy akár százas nagyságrendű ajánlatot fog kapni. Minden, ebben az időszakban zajló esemény csábítgatja majd, hogy erre vagy arra a fesztiválra menjen inkább. Ennek ellenére ma már egész jó esélyünk van, hogy inkább minket válasszanak, mert a sztároknak is fontos, hogy minél jelentősebb eseményeken lépjenek fel, minél nagyobb közönség előtt. Persze ez nem jelenti azt, hogy ide olcsóbban is eljönnek, de azonos ajánlatok esetén már egész jó esélyekkel indulunk, hiszen ma már a világon is a top 10 rendezvény között tartanak számon minket.